Baterie litowo-jonowe Hyster® używane wraz z dedykowanymi prostownikami usprawniają zarządzanie zapotrzebowaniem energetycznym elektrycznych wózków widłowych i sprzętu magazynowego

Technologia ta jest coraz częściej wybierana dla sprzętu transportu wewnętrznego w aplikacjach wymagających długiego czasu pracy lub pracy zmianowej. Baterie litowo-jonowe mogą przyczynić się do obniżenia łącznych kosztów posiadania oraz polepszenia sprawności energetycznej.

Obecnie niemal wszystkie wózki widłowe z przeciwwagą i wózki magazynowe marki Hyster są oferowane w konfiguracji z akumulatorami litowo-jonowymi. W tym między innymi wózek Hyster® J1.6XNT z niemalże całkowicie bezobsługowym akumulatorem litowo-jonowym o napięciu 48 V, w wózkach LO2.0-2.5 i L5-7.0T, oraz wózkach P1.6-2.0.

Ze względu na fakt, że akumulatory litowo-jonowe nie zawierają kwasu, który może wyciec i wytworzyć opary, są one odpowiednie zwłaszcza dla wymagających zastosowań wewnątrz pomieszczeń. Akumulatory te są często najlepszym rozwiązaniem w obszarach, w których należy unikać zanieczyszczeń, np. w przemyśle spożywczym.  Ponadto, akumulatory kwasowo-ołowiowe mogą uwalniać wodór i inne gazy niepożądane w obszarach z czystymi pomieszczeniami dla produkcji i magazynowania artykułów spożywczych.

Co więcej, wymagania obsługowe dla akumulatorów litowo-jonowych nie są tak pracochłonne jak dla akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Pomaga to w obniżeniu kosztów, zwiększeniu niezawodności i wydłużeniu czasu życia akumulatora. Planowa obsługa akumulatora może również pomóc w zapobieganiu awarii i wyłączenia wózka z eksploatacji.

Powtórne ładowanie akumulatora ogranicza wykorzystanie kolejnego

Jedną z głównych zalet akumulatorów litowo-jonowych jest możliwość ich doładowania podczas planowych przerw w pracy. Funkcja "doładowania" upraszcza operacje - do pracy wymagany jest jeden akumulator zamiast dwóch. Dodatkowo, akumulatory litowo-jonowe są często bardziej opłacalne, gdy są używane w sposób prawidłowy, a po kilku latach zmniejszają całkowity koszt zakupu.

Przewiduje się, że dobra dostępność i przystępna cena akumulatorów litowo-jonowych wpływają na ich wybór jako opcji zasilania w coraz większej ilości zastosowań. Opcja ta jest szczególnie atrakcyjna w przypadku nowych lokalizacji, ponieważ nie jest wymagany dedykowany obszar ładowania, dzięki czemu można zaoszczędzić miejsce.

W starszych lokalizacjach może się okazać konieczne przeprowadzenie regulacji okablowania, aby sprostać zapotrzebowaniu na zwiększoną ilość mocy i pojemności, ze względu na fakt, że akumulatory kwasowo-ołowiowe ładują się dużo wolniej a akumulatory litowo-jonowe ładują się dużo szybciej i wymagają większego poboru mocy. Wymaganie przeprojektowania infrastruktury może okazać się bardzo kosztowne.

Zastosowania

  • Nadają się szczególnie do intensywnych prac transportowych.
  • Pojedyncza bateria litowo-jonowa może zastąpić wiele zestawów baterii i dzięki temu zwolnić miejsce dedykowane na ładownię.
  • Mniejsze ryzyko wycieku substancji chemicznych to zaleta, którą doceni przemysł farmaceutyczny i spożywczy.
  • Inne branże, takie jak motoryzacyjna, sprzedaż detaliczna czy logistyka skorzystają na stosowaniu jednej baterii w ciągu kilku zmian roboczych.

Doskonałe możliwości ładowania

  • Wygodne ładowanie, brak niekorzystnego wpływu na żywotność baterii.
  • Większa dostępność dzięki braku konieczności wymiany baterii.
  • Baterie litowo-jonowe mają krótsze czasy ładowania w porównaniu z tradycyjnymi bateriami, dostępne są układy szybkiego ładowania.
  • Zewnętrzne gniazda ładowania w zintegrowanym rozwiązaniu 48V Li-Ion umożliwiają łatwe i szybkie podłączenie oraz ładowanie.

Brak emisji i bezobsługowość

  • Szczelnie zamknięta bateria zapobiega wyciekom kwasów czy zanieczyszczeń.
  • Brak problemów z zasiarczaniem i konieczności ładowania wyrównującego.
  • Żadnych emisji gazu. Podczas ładowania wentylacja nie jest wymagana.
  • Niższy poziom emisji CO2 w porównaniu z tradycyjnymi bateriami.
  • Niższe koszty konserwacji w związku z brakiem konieczności uzupełniania wody.

Zintegrowane rozwiązanie z komunikacją przez magistralę CANbus

  • Stan naładowania baterii jonowo-litowej wskazuje wyświetlacz wózka.
  • Zainstalowana w wózku funkcja odcięcia podnoszenia zapobiega nadmiernemu rozładowaniu w czasie pracy.
  • Integracja obejmuje wysłanie powiadomień o błędach i kontrolowane wyłączenie wózka w razie wystąpienia krytycznej usterki baterii.
  • Dopasowane do siebie bateria i prostownik komunikują się ze sobą przed cyklem ładowania i podczas ładowania za pośrednictwem magistrali CANbus, co pozwala zoptymalizować wydajność i okres użytkowania baterii.