Firmy komunalne chętnie uzupełniają floty o małe elektryczne pojazdy użytkowe zdolne wjechać tam, gdzie nie mieszczą się większe ekologiczne ciężarówki. Szczególnie dużo jest ich we Francji, w której zachowała się średniowieczna ciasna zabudowa w historycznych centrach miast.

Ze względu na chłonny rynek producenci z Francji dominują w dziedzinie bezemisyjnych środków transportu lokalnego i dostarczają je do wszystkich krajów Europy, a nawet na inne kontynenty. Firma Goupil zaczęła działać w tej specjalności w 1996 r. jako jeden z pionierów. Zdobyte doświadczenie i potencjał dostrzeżono w amerykańskim koncernie Polaris Industries, który w 2011 r. przejął francuską spółkę.

Umożliwiło to przyspieszenie technologiczne stosownie do rosnących potrzeb klientów. Czasy eksperymentów minęły: teraz użytkownicy bezwzględnie wymagają niezawodności elektrycznego napędu, maksymalnej funkcjonalności małych pojazdów, a jednocześnie ładnego designu, skoro mają one pracować w dużych skupiskach ludzkich. Lekkość i odporność na korozję przy całorocznej eksploatacji to kolejne
oczekiwania nie tylko służb komunalnych. Dlatego w Goupil rama pojazdów, wykonana ze stali o podwyższonej wytrzymałości, jest spawana przez roboty, po czym następują procesy gruntowania kataforetycznego i malowania proszkowego.

Kabiny mają aluminiową strukturę poszytą tworzywem sztucznym. Firma opracowuje kolejne modele, by zaproponować właściwe rozwiązanie do każdego zadania komunalnego. Obecnie gama składa się z trzech pojazdów: G2, G4 i G6. Jeśli miejsce pracy obfituje w wyjątkowo ciasne bramy czyaleje parkowe, a jednocześnie jest blisko ruchu ulicznego i przechodniów, najlepiej sprawdzi się najmniejszy Goupil G2. Zaprojektowano go jako podwozie pod zabudowę z dwuosobową kabiną. G2 o długości całkowitej 3,3 m mieści skrzynię ładunkową o rozmiarach 1,3×1,1 m. Ten drugi wymiar wytycza jednocześnie szerokość całego pojazdu, który jest w stanie wjechać dosłownie wszędzie. Na lekkiej aluminiowej skrzyni można przewozić materiały lub ustawiać lekki sprzęt komunalny.

W obu przypadkach korzystna jest wielkość platformy, która mieści europaletę 1200×800 mm lub urządzenia na podstawach o tej wielkości, oraz mała wysokość podłogi: 84 cm nad nawierzchnią. Skrzynię można uzupełnić o nadstawkę siatkową i uchwyt na narzędzia na przedniej ścianie lub siłownik hydrauliczny tylnego wywrotu. Mimo zwartych rozmiarów zewnętrznych G2 ma ładowność sięgającą 600 kg, do tego może ciągnąć przyczepkę o masie 230 kg. Inna zabudowa montowana przez Goupil to aluminiowy kontener o pojemności 1,25 m3 z trójstronnym zamknięciem roletowym. Tu z  kolei można schować np. narzędzia ogrodnicze, chronione zarówno przed pogodą, jak i kradzieżą, by przemieszczać się wraz z nimi między kolejnymi miejscami wymagającymi przycięcia drzew czy żywopłotów. G2 jest bowiem homologowany jako pojazd drogowy kategorii L7e‑CU.

Wyposażony w oświetlenie zewnętrzne i dwuobwodowe hamulce hydrauliczne może korzystać z dróg publicznych, by z nich płynnie wjeżdżać
na parkowe aleje i, co jeszcze ważniejsze, do zamkniętych pomieszczeń hal produkcyjnych, wystawowych czy sportowych.

Goupil G2 jest napędzany wydajnym silnikiem prądu zmiennego o mocy ciągłej 5,1 kW (maksymalna 11,5 kW) pobierającym prąd z akumulatora litowo‑jonowego o pojemności 5,2 lub 8,6 kWh. Napięcie robocze to bezpieczne dla człowieka 51,2 V. Z mniejszą baterią zasięg wynosi 60 km, z większą wydłuża się do 100 km kosztem niewielkiego zmniejszenia ładowności. Na ten dystans wpływa także przewidujący styl jazdy, ponieważ przy hamowaniu silnik odzyskuje energię i doładowuje baterię. Prędkość maksymalna sięga 30 km/h, lecz można ją ograniczyć do 10 km/h, by zwiększyć bezpieczeństwo ruchu w bezpośredniej bliskości przechodniów.

Dzięki niezależnemu zawieszeniu przednich kół komfort jazdy dwuosobowej załogi jest wystarczający na krótkie miejskie trasy.
Sprzyja mu również zamknięta, szczelna kabina z ogrzewaną przednią i tylną szybą. Opcyjnie można ją wyposażyć w ogrzewanie elektryczne o mocy 900 W.

Napęd na tylne koła umożliwił z kolei uzyskanie dużej zwrotności, zewnętrzna średnica zawracania wynosi 9,4 m. Pojazd może być wyposażony w kamerę cofania, a także, ze względu na bardzo cichą jazdę, układy ostrzegające akustycznie o jego przemieszczaniu jako dodatek do standardowej lampy ostrzegawczej na dachu. Oświetlenie obejmuje także tylny reflektor roboczy. Układy pojazdu (i ewentualne odbiorniki w zabudowie) są zasilane z instalacji 12 V z osobnym akumulatorem doładowywanym z baterii trakcyjnej przez przetwornicę.

Dzięki pokładowej ładowarce akumulatory są ładowane prądem zmiennym z sieci 230 V. Wydłuża to czas pełnego ładowania do 6,5 h przy małym akumulatorze i 11 h przy dużym, ale z kolei można podładować je wszędzie, gdzie tylko jest gniazdko sieciowe i instalacja 16 A. Jest to także najtańszy prąd, dzięki czemu koszty eksploatacji są bardzo niskie.

Goupil G2 to najnowszy pojazd francuskiego producenta, ale korzysta ze sprawdzonych podzespołów elektronicznych i technologii napędu dzielonych z bestsellerowym modelem G4. Gwarantuje to bezproblemową pracę w służbach komunalnych.

 

Opracowanie: Karol Wójtowicz, Technika Komunalna