Hyster Europe współpracuje obecnie z francuskim specjalistą od robotyzacji Balyo
Na targach logistycznych LogiMAT w Stuttgarcie producent wózków przemysłowych zaprezentował swoje inteligentne rozwiązania w zakresie automatyki na bazie ciągnika holującego Hyster® LO7.0T.
Jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, ciągnik holowniczy wjechał na stoisko Hyster w hali 10. Wyposażony w innowacyjne nowinki techniczne, wózek jest jednym z pierwszych modeli oferowanych przez Hyster Europe. „Nasze rozwiązania automatycze wykorzystują technologię geo-nawigacyjną opracowaną przez Balyo, niewymagającą kompleksowych zmian w infrastrukturze, w celu wdrożenia automatyzacji procesów logistycznych” – mówi Timo Antony, dyrektor handlowy na Centralną Europę w Hyster Europe. „Nasze wózki pracują wykorzystując elementy konstrukcyjne w budynku”.
Przemysł 4.0 zmieni cały proces logistyczny. Jest to w dużej mierze zasługą innowacyjnych rozwiązań technologii robotów, które można łatwo dostosować do odpowiedniej infrastruktury. „Nasze standardowe wózki widłowe wyposażamy indywidualnie w technologię zrobotyzowaną” – mówi Antony. „Możecie Państwo użyć pojedynczego automonicznego wózka lub floty”. Ponadto użycie wózków Hyster® ze standardowej produkcji upraszcza konserwację, usuwanie usterek i diagnostykę.
Wózki automatycznie wykonują swoje zadania
Obecnie firma Hyster oferuje kilka wózków wykorzystujących innowacyjne nowinki technologiczne. Należą do nich wózki z przeciwwagą Hyster® S1.0C, S1.2C i S1.5C oraz wózki do komplatacji zamówień, takie jak Hyster® LO2.5. Ponadto kilka ciągników holowniczych Hyster®, które są wykorzystywane do zasilania linii produkcyjnych, może być wyposażonych w rozwiązania z zakresu robotyki.
Wózki Hyster poruszają się autonomicznie wykorzystując nawigację.
Hyster opiera się głównie na systemie geonawigacji do poruszania się wózków przemysłowych. Wykorzystując skaner LIDAR, system określa położenie wózka, orientując go w stałych punktach, takich jak ściany, półki lub konstrukcja budynku. Reflektory lub inne fizyczne pomoce nawigacyjne nie są konieczne.
„Te rozwiązania w zakresie robotyki oparte są na naszych wózkach widłowych z produkcji seryjnej, a wózki mogą być nadal obsługiwane ręcznie” – mówi Antony „Ta ogromna podwójna zaleta oznacza, że technologia robotów może zostać wyłączona w dowolnym momencie, a kierowca może w razie potrzeby sterować maszynami w trybie ręcznym. Dlatego wózki podnośnikowe mogą być również wykorzystywane spontanicznie do innych zadań. To sprawia, że zautomatyzowane rozwiązania wózków Hyster® znacznie różnią się od zautomatyzowanych systemów pojazdów kierowanych. Wynika to z tego, że pojazdy AGV pierwotnie używane do transportu małych części automatycznie podążają wyznaczonymi trasami i nie można ich obsługiwać ręcznie”.
Ponadto, niektóre pojazdy AGV posiadają ograniczone możliwości nawigacji i nie zawsze mogą unikać przeszkód. Wózki zrobotyzowane Hyster® kierowane przez Balyo, wyposażone w technologię geonawigacji, po prostu w razie potrzeby podejmują inną trasę. Gdy wózek podnośnikowy wyposażony w system geonawigacji napotka przeszkodę, oprogramowanie w większości przypadków wykryje alternatywną trasę, a „robot” będzie mógł kontynuować podróż automatycznie.
Robotyka dostosowuje się do infrastruktury
Trasa przejazdu jest zapamiętywana w ciągniku holowniczym i po odpowiednim zaprogramowaniu maszyna automatycznie jedzie do celu i zatrzymuje się samodzielnie na poszczególnych stacjach. Warunek wstępny: Konfiguracja zestawu pozostaje niezmieniona, a waga przewożonych ładunków jest w przybliżeniu taka sama. W przeciwnym razie holowniki będą musiały być ponownie zaprogramowane. W razie potrzeby można również wyłączyć technologię pracy autonomicznej i sterować ciągnikami jak zwykle przez kierowcę.
„To rozwiązanie automatyczne znacznie lepiej spełnia wymagania dotyczące wahań lub szczytów zapotrzebowania” – podkreśla Antony. „Ale to, co naprawdę odróżnia nasze rozwiązanie od innych, to nasze podejście. Zamiast stałego pakietu technologicznego opracowujemy indywidualne rozwiązania razem z klientem”.
Lasery skanują środowisko
System nawigacji oparty na laserze stosowany w wózkach automatycznych Hyster® najpierw skanuje środowisko, za pomocą lasera zamontowanego na górze pojazdu. Odbywa się to w czasie ręcznego przejazdu wózkiem przez cały udostępniony obszar roboczy. Otrzymany plan jest następnie modyfikowany przez inżyniera, a po zdefiniowaniu tras dodawane są one do mapy. Gotowa mapa jest następnie przesyłana do innych urządzeń w flocie.
Podczas pracy laser skanuje środowisko i porównuje je z zapisaną mapą. Na podstawie tego porównania obliczana jest aktualna pozycja, a zautomatyzowana maszyna wykonuje swoje zadania. „Zasadniczo największym wyzwaniem w robotyce jest integracja różnych rozwiązań z istniejącymi systemami logistyki magazynowej – a jeśli chodzi o przebudowę zautomatyzowanych systemów, przestrzeń musi być zmaksymalizowana” – mówi Antony.
Zwrot z inwestycji w ciągu „dwóch do trzech lat”
Koszty zależą od rodzaju pojazdu i konkretnych wymagań eksploatacyjnych. Ogólnie rzecz biorąc, firmy powinny oczekiwać, że koszty inwestycji będą cztery do pięciu razy wyższe, niż w przypadku ręcznie sterowanego wózka widłowego. Ponadto istnieją koszty instalacji. „W większości przypadków zautomatyzowany system, niezależnie od wielkości, może zwrócić się w ciągu dwóch do trzech lat”, mówi Antony. „Zalecamy, aby wszyscy klienci dokonali przeglądu potencjalnego zwrotu z inwestycji przed wdrożeniem zautomatyzowanego systemu”. Aby obniżyć koszty floty w dobie Przemysłu 4.0, warto również skorzystać z systemu zarządzania flotą.
Hyster® Tracker obniża koszty
Dzięki systemowi zarządzania flotą Hyster® producent sprzętu do transportu materiałów wspiera również firmy w procesie zbierania danych – od codziennych przeglądów serwisowych do analizy użytkowania. W system można doposażyć różne wózki przemysłowe i wózki kontenerowe. Umożliwia on monitorowanie kosztów operacyjnych, okresowej konserwacji, kodów usterek i danych dotyczących wpływu, a także może automatycznie wysyłać informacje przez e-mail w przypadku wystąpienia pewnych błędów lub oddziaływań. Ułatwia to rejestrowanie i weryfikowanie uszkodzeń. Ponadto monitoring GPS może być wykorzystywany do identyfikacji obszarów, w których zwiększa się prawdopodobieństwo wypadków.
Hyster® Tracker może współpracowaćz kartami RFID, więc niektóre maszyny mogą być używane tylko przez autoryzowanych lub wyszkolonych kierowców. Aby obniżyć koszty paliwa lub elektryczności, można ustawić automatyczne wyłaczanie podczas bezczynności, aby wyłączyć wózek podczas postoju po upływie określonego czasu. Na początku zmiany kierowca może przejrzeć listę kontrolną i zidentyfikować wszelkie problemy, które mogą być natychmiast przetworzone i poprawione. Zmniejsza to koszty i redukuje lub eliminuje potencjalne przestoje.
„Nasze technologie i innowacje są zawsze dostosowane do potrzeb branży logistycznej” – mówi Antony. „Dzięki solidnym i niezawodnym wózkom widłowym, a także kompleksowej obsłudze i pomocy naszych lokalnych kompetentnych dealerów, nasi klienci korzystają z kompletnego rozwiązania na każdym etapie logistycznego łańcucha dostaw”.