Phil Ireland z Hyster Europe omawia najnowsze osiągnięcia w dziedzinie zasilania litowo-jonowego dla wózków widłowych Hyster® oraz dlaczego powszechne błędne przekonania mogą sprawić, że firmy stracą możliwość korzystania z optymalnego rozwiązania.

W przeszłości elektryczne wózki widłowe mogły mieć opinię nie tak „wytrzymałych” jak ich odpowiedniki z silnikami spalinowymi (ICE). Mimo że wózki elektryczne doskonale sprawdzają się w odpowiednich zastosowaniach, w całej branży można zaobserwować, że ich produktywność jest niższa o 70% lub więcej w porównaniu z analogicznym wózkiem widłowym z silnikiem spalinowym. Aż do teraz.

Nowe osiągnięcia w dziedzinie litowo-jonowej
W 2020 roku firma Hyster wprowadziła na rynek serię J7.0-9.0XNL, z całkowicie zintegrowanymi bateriami litowo-jonowymi. Te bezemisyjne elektryczne wózki widłowe o udźwigu 7-9 ton oferują porównywalną wydajność do wózków spalinowych, przy jednoczesnym szybkim ładowaniu, dzięki kilku kluczowym postępom w technologii i konstrukcji wózka. Po raz pierwszy można wziąć litowo-jonowy wózek widłowy i „jeździć nim jak dieslem”.
Częstym zarzutem wobec elektrycznych wózków widłowych jest czas pracy. Faktem jest, że akumulatory mogą zmagazynować tylko tyle energii, że wcześniej trzeba było uwzględnić czas i infrastrukturę do ponownego ładowania, co czyniło wózek spalinowy prostszą propozycją. Jednak możliwość ładowania akumulatorów litowo-jonowych zmienia ten stan rzeczy.

W zakładach pracujących na dwie lub trzy zmiany można łatwo uzupełnić poziom naładowania, dzięki czemu nie ma potrzeby wymiany akumulatorów i korzystania z oddzielnego pomieszczenia do ładowania. Ponadto, w przeciwieństwie do akumulatorów kwasowo-ołowiowych, akumulator nie wymaga konserwacji, nie wymaga uzupełniania ani wyrównywania. W przypadku pracy jednozmianowej, przez siedem dni w tygodniu, przy użyciu elektrycznego wózka widłowego z akumulatorem kwasowo-ołowiowym, konieczne byłoby wyrównywanie poziomu naładowania co sześć cykli przez 16 godzin.
Co więcej, akumulator litowo-jonowy pozwala na absorpcję wysokiego poziomu prądu hamowania regeneracyjnego, co wydłuża czas pracy i zwiększa wydajność. Ten tryb pracy jest możliwy tylko w elektrycznych wózkach widłowych i zapewnia dodatkową korzyść w postaci mniejszego zużycia hamulców, co z kolei obniża koszty konserwacji.

Sekret tkwi w napięciu
Kluczowym czynnikiem wyróżniającym nową serię wózków Hyster® J7.0-9.0XNL jest napięcie. Technologia 350V umożliwia ładowanie z dużą mocą i intensywną wydajność. Nie występuje utrata wydajności spowodowana częstym ładowaniem lub utrata pojemności przy intensywnym użytkowaniu.
System wyższego napięcia pozwala na ładowanie z mocą do 50kW, co przyspiesza proces. Z pustej baterii litowo-jonowej można osiągnąć 100% naładowania w mniej niż 80 minut. Co ważne, ładowanie o wysokiej mocy pozwala również na szybkie zwiększenie mocy – w niektórych zastosowaniach jedna minuta ładowania może przynieść nawet cztery minuty jazdy. Wysokie napięcie ma również inne zalety. Akumulatory o niższym napięciu generują wyższe natężenie prądu przy tym samym poziomie mocy i mogą się przegrzewać podczas intensywnych cykli pracy. I odwrotnie, akumulator 350V zapewnia wysoką produktywność (w tonach na godzinę pracy) oraz zastosowania, w których występują zarówno intensywne szczyty, jak i ciągłe, ciężkie obciążenia.

W tym przypadku, wózek elektryczny jest absolutnie wystarczająco wytrzymały. Seria Hyster® J7.0-9.0XNL charakteryzuje się również wytrzymałymi układami napędowymi, prostą konstrukcją, dłuższymi okresami międzyobsługowymi oraz komponentami zbudowanymi na cały okres użytkowania wózka, co minimalizuje potrzeby w zakresie konserwacji wózka.

Jest jeszcze jeden ważny mit, z którym należy się zmierzyć – „wózki elektryczne przegrzewają się cały czas”. Wózki widłowe Hyster® J7.0-9.0XNL zostały zaprojektowane nie tylko w oparciu o system wysokiego napięcia (a co za tym idzie niskiego natężenia prądu), który znacznie ogranicza powstawanie ciepła, ale również zawiera specjalnie zaprojektowane chłodzone cieczą silniki i sterowniki napędów, które zapobiegają temu zjawisku, zwiększając jednocześnie ogólną wydajność wózka. W wózkach zastosowano również systemy monitorowania akumulatorów, które pozwalają kontrolować ich niedoładowanie lub przeładowanie.
Zielona opcja dla żółtych wózków

Seria elektrycznych wózków widłowych Hyster® J7.0-9.0XNL emituje zero zanieczyszczeń. Jest to wyraźna korzyść dla tych organizacji, które chcą poprawić swoje referencje środowiskowe. Na całym świecie dąży się do zaostrzenia przepisów, a nawet całkowitego zakazu używania pojazdów z silnikami spalinowymi. Dlatego też organizacje coraz częściej decydują się na pojazdy elektryczne.

Możliwość pracy i ładowania wózków wewnątrz budynku bez dodatkowej wentylacji stanowi alternatywę bez zanieczyszczania środowiska, która doskonale sprawdza się w zastosowaniach wewnątrz i na zewnątrz budynków. Wysoka sterowność wózków elektrycznych sprawia, że są one idealnym rozwiązaniem do pracy w ograniczonych przestrzeniach, takich jak wąskie korytarze. Litowo-jonowe wózki widłowe Hyster® są również cichsze, zarówno podczas pracy, jak i na biegu jałowym, co poprawia komfort pracy operatora, ale również pomaga zapewnić, że operacje na zewnątrz w obszarach miejskich są zgodne z przepisami dotyczącymi poziomu hałasu i nie przeszkadzają otoczeniu.

W zależności od aplikacji
Należy pamiętać, że nie każde rozwiązanie jest odpowiednie dla każdego zastosowania.
Wózki elektryczne z napędem litowo-jonowym są początkowo droższym zakupem, ale mają długą żywotność, a gdy zostaną dopasowane do odpowiedniego zastosowania, oferują wzrost wydajności, który może zrekompensować koszty.

Jednak w przypadku operacji o małej liczbie godzin pracy i mniej intensywnych operacji korzyści ekonomiczne mogą być bardziej ograniczone. Podobnie, operacje o dużej liczbie godzin i małych flotach mogą uznać ładowanie okazjonalne za uciążliwe, a duże floty mogą mieć trudności z zaspokojeniem szczytowego zapotrzebowania na moc do ładowania.

Firma Hyster posiada doświadczenie, w zakresie przejścia z silników spalinowych na elektryczne, odpowiednich strategii ładowania i ostatecznie dopasowania właściwego rozwiązania do konkretnych potrzeb danego zastosowania. Jeżeli jesteś zainteresowany przejściem na ekologiczne, wydajniejsze rozwiązania, skontaktuj się z nami już dziś.