Veronica Grasso z Hyster Europe ujawnia najnowsze odkrycia inżynieryjnego Think Tanku, dotyczące możliwości zasilania wózków widłowych.  Twierdzi, że opcja „jednego rozmiaru baterii do wszystkich wózków” nie istnieje i podaje powody, dla których jeden rodzaj zasilania może być lepszy od innych w konkretnych zastosowaniach przemysłowych.

Kiedy zdecydować się na wózki widłowe z baterią litowo-jonową?

Zasilanie wózków baterią litowo-jonową staje się coraz bardziej popularne, zwłaszcza w przemyśle spożywczym, gdzie wózki są zwykle obsługiwane wewnątrz budynków, a jedną z najważniejszych wytycznych jest redukcja zanieczyszczenia. Baterie litowo-jonowe nie zawierają kwasu, który mógłby się rozlać, ani nie uwlniają gazów. Takich jak wodór i inne gazy, które nie są mile widziane w czystym środowisku produkcji i przechowywania żywności.

Bez konieczności wyrównywania, dolewania wody czy czyszczenia, baterie litowo-jonowe są niewymagające jeśli chodzi o konserwację, czego nie można powiedzieć o ich kwasowo-ołowiowych odpowiednikach. Mniejsze potrzeby konserwacyjne przyczyniają się do redukcji kosztów i zwiększenia niezawodności okresu użytkowania baterii, co jest istotną kwestią w produkcji i przechowywaniu żywności.

Dużą zaletą baterii litowo-jonowych jest to, że mają możliwość okazjonalnego doładowywania, np. podczas planowych przerw czy w porze lunchu. Koncepcja „doładowywania” upraszcza obsługę, ponieważ wózek potrzebuje tylko jednej baterii, a nie dwóch.  Jeśli jest używana w odpowiednim zastosowaniu w okresie kilku lat bateria litowo-jonowa może okazać się tańsza w użytkowaniu, a jej łączne koszty eksploatacji niższe.

Oczekuje się, że dzięki dobrej dostępności i przystępności cen, rozwiązanie to będzie używane w coraz większej liczbie zastosowań. Bardzo możliwe, że szczególną popularność zyska wśród nowo powstałych zakładów, ponieważ baterie te nie wymagają specjalnego pomieszczenia, które spełniałoby funkcję ładowni, co w efekcie prowadzi do oszczędności przestrzeni.

Pewne aspekty infrastruktury mogą dla niektórych przedsiębiorstw stanowić jednak element odpychający. Starsze lokalizacje mogą np. wymagać wprowadzenia zmian w układzie przewodów, który uwzględniałby potrzeby w zakresie zasilania i rozplanowania punktów ładowania.  Kolejną sprawą jest pobór energii elektrycznej. Baterie kwasowo-ołowiowe ładują się wolno, a litowo-jonowe szybko i potrzebują większych ilości mocy. Projekt infrastruktury powinien uwzględniać te potrzeby.

Dlaczego w przypadku wielu rozwiązań najlepsze rozwiązanie to baterie kwasowo-ołowiowe?

Wózki elektryczne zasilanie z baterii kwasowo-ołowiowych są często uważane za najlepsze rozwiązanie w wielu logistycznych zastosowaniach wewnątrz budynków, np. w obsłudze palet. Zastosowania te czerpią z zalet wózków, takich jak wydajność produkcyjna i efektywność, porównywalna do tej oferowanej przez ich odpowiedniki napędzane gazem LPG lub ropą. Dodatkowo oferują one niższe koszty eksploatacji.

Typowo zastosowania te uwzględniają pracę wielozmianową, co oznacza że baterie wózków można łatwo wymieniać między zmianami, i nie ma konieczności regularnego ładowania okazjonalnego. Zastosowania te wymagają jednak przestrzeni, w której znajdowałaby się ładownia, a także rygorystycznych procesów, zapobiegających przestojom, które umożliwiałyby ładowanie baterii bez konieczności przerywania pracy zakładu.  Baterie kwasowo-ołowiowe potrzebują także cotygodniowej konserwacji oraz wyrównywania.

Jednymi z popularniejszych wózków wykorzystywanych do przeładunku palet oraz zadań logistycznych wewnątrz budynku są wózki widłowe 48 V o udźwigu od 1,6 do 2 ton lub 2,5-tonowe wózki 80 V, np. wózki Hyster® serii J. Proces wymiany baterii tych wózków przyśpieszają i upraszczają różne opcje wymiany baterii, dzięki czemu wózkom udaje się spełniać szczegółowe wymagania zastosowań.

W jakich sytuacjach wózki widłowe zasilanie gazem LPG są bardzo dobrym wyborem?

We współczesnej branży napojów wózki widłowe są używane do różnych celów. Przewożą np. produkty z rozlewni i magazynu, przeładowując je na środki transportu.  Od wózków wykorzystywanych w tych zastosowaniach wymaga się uniwersalności i pełnej dostępności podczas długich, pracowitych zmian, przy czym największe zapotrzebowanie występuje w sezonie letnim. Ten intensywny sektor przemysłu nie może sobie pozwolić na utratę wydajności produkcyjnej ze strony żadnego wózka, który stanowi zwykle część floty składającej się z 10-12 maszyn.

Właśnie w takich zastosowaniach wózki zasilane LPG sprawdzają się szczególnie dobrze. Każda z butli gazowych to duże pokłady energii, którą wózek wykorzystuje przez całą zmianę roboczą, aż do opróżnienia butli. Wymiana butli zajmuje tylko kilka minut, w odróżnieniu od baterii, które trzeba podłączać lub doładować (do pełna lub okazjonalnie), co z kolei wymaga bardziej przemyślanych procesów i miejsca przeznaczonego do ładowania.

Dla branży napojów wózki zasilane LPG stanowią „czystszą opcję”, ponieważ w procesie spalania nie powstaje sadza ani cząstki stałe. Wózki te nadają się więc do obsługi w pomieszczeniach i wewnątrz naczepy. Intensywna obsługa i wysokie temperatury sezonu letniego na odkrytej przestrzeni mogą oznaczać przegrzewanie i mniejszą wydajność baterii. LPG ma tę przewagę, że upały nie mają na tę opcję zasilania negatywnego wpływu.

Większość ładunków w przemyśle napojów jest paletyzowana i typowo waży około 1 tonę. Do ich przeładunku stosowany jest zwykle osprzęt do jednoczesnej obsługi kilku palet (2, 4 lub 6 palet). Tego typu zastosowania wymagają przez cały czas pełnej mocy, precyzyjnego sterowania oraz prędkości, dlatego też do takiej działalności Hyster Europe zaleca zwykle stosowanie 3-3,5 tonowych wózków z serii Fortens®.

W jakich zastosowaniach najlepiej sprawdzają się wózki spalinowe?

Dobrym przykładem zastosowań, w których wózki spalinowe sprawdzają się w każdych warunkach pogodowych, są składy materiałów budowlanych i sklepy detaliczne. Wózki mogą być intensywnie obsługiwane przez całą zmianę, a następnie pozostawiane na noc na zewnątrz, po czym wracają gotowe do pracy kolejnego dnia w deszczu, śniegu czy letnim skwarze.

Wózki elektryczne nie nadają się tak bardzo do tego typu zastosowań ze względu na wymagania dotyczące infrastruktury i procesów. Spalinowe maszyny z kolei charakteryzują się dobrym czasem bezawaryjnej pracy i niskimi kosztami eksploatacji, a do tego są napędzane łatwo dostępnym i tanim paliwem. Do tych codziennych zastosowań przeznaczona jest seria Hyster® H2.5XT, oferująca dodatkową zaletę pod postacią prostej konserwacji i utrzymania.

I na koniec… Czy wszystkie branże zaczną stosować wózki zasilane ogniwami paliwowymi?

W niektórych zastosowaniach, posiadających właściwą bazę, ogniwa paliwowe mogą być najlepszym źródłem zasilania, a firma Hyster Europe oferuje je jako jedną z opcji zasilania. Niemniej jednak trzeba powiedzieć, że w Europie obsługiwanych jest obecnie nie więcej niż 1000 wózków zasilanych z ogniw paliwowych, a liczba ta rośnie raczej powoli. W przypadku większości zastosowań wydaje się, że paliwa kopalniane i baterie pozostaną jedynymi opcjami zasilania, przynajmniej w ciągu kolejnej dekady.