transport łopat wiatracznych

Specjalista od ładunków ciężkich P. Adams nabył trzy transportery łopat wirnika (RBTS) firmy TII SCHEUERLE do bezpiecznego i efektywnego transportu najdłuższych łopat wirnika na rynku. Firma spedycyjna, która specjalizuje się w turbinach wiatrowych, doskonale poradziła sobie z pierwszym praktycznym zastosowaniem 83-metrowych łopat. Szef firmy Stephan Adams był bardzo zadowolony i chwalił operatywność, funkcjonalność i właściwości jezdne innowacyjnej, nagrodzonej kombinacji naczep.

Transport każdej łopaty wirnika trwał dwie pełne noce. Łącznie 24 łopaty wirnika musiały zostać przetransportowane na trasie o długości około 170 km z miasta portowego Uddevalla w zachodniej Szwecji, gdzie przeładowywano elementy turbin wiatrowych, do położonego dalej na północnym wschodzie Knöstad. Wiodący europejski deweloper farm wiatrowych potrzebował 24 łopat wirnika, aby ustawić tam osiem turbin wiatrowych. Transport odbywał się przy użyciu RBTS firmy TII SCHEUERLE i odbywał się głównie na szwedzkich drogach lokalnych.

Podczas transportu konwój musiał manewrować na licznych zakrętach, a na końcu transportu na placu budowy musiał pokonać także strome wzniesienia i nieutwardzone drogi. Szczególnym wyzwaniem w tym zadaniu było przewożenie towarów o długości 83 metrów. Te łopaty wirnika należą do najdłuższych wersji dostępnych na rynku. Załadowany zestaw ciągnika z naczepą miał 96 metrów długości i ważył około 65 ton, przy czym sam ładunek ważył około 30 ton. Właśnie ze względu na długość zespołu pojazdów było to zadanie dla prawdziwych profesjonalistów, takich jak pracownicy luksemburskiej firmy Transpalux, należącej do P. Adams Group. 'Mimo że poszerzono zakręty, nasi operatorzy nadal musieli stale regulować układ kierowniczy’ – relacjonuje Stephan Adams, dyrektor zarządzający P. Adams Group.

„W przypadku długości łopat powyżej 75 metrów nie ma alternatywy dla kombinacji zespołów przyczep”.

Urządzenia transportowe takie jak RBTS firmy TII SCHEUERLE są jedyną alternatywą dla transportu łopat wirnika o długości ponad 75 metrów na długich trasach transportowych. Po pierwszym dużym wdrożeniu jesteśmy bardzo zadowoleni z kombinacji przyczepy jeep-dolly”, chwali Stephan Adams. SCHEUERLE RBTS składa się z dwuosiowej przyczepy jeepowej wraz z urządzeniem do swobodnego obracania oraz czteroosiowej jednostki nadążnej. Możliwe jest również zamontowanie urządzenia do swobodnego obrotu bezpośrednio na ciągniku siodłowym, ale oznacza to, że wymagany jest cztero- lub pięcioosiowy ciągnik siodłowy ze względu na duże obciążenie siodła, podczas gdy Transpalux używa pojazdów trzyosiowych.

Łatwy i szybki montaż łopaty turbiny wiatrowej

Montaż łopaty wiatrowej odbywa się zgodnie z zasadą plug-and-play. Za pomocą specjalnego urządzenia podnoszącego rdzeń skrzydła jest on wygodnie podnoszony z ziemi. Rozwiązanie szybkozłącza składa się z urządzenia wolnoobrotowego wraz z adapterem do mocowania głowicy oraz z platformy do mocowania głowicy, która jest połączona z głowicą łopaty. Za pomocą adaptera rama ta może zostać błyskawicznie przymocowana do urządzenia wolnoobrotowego. Urządzenie zaciskowe na zespole przyczepy służy do zamocowania końcówki łopatki wirnika w odpowiedniej pozycji. Można go dopasować do łopat wirnika innych producentów.

Kierowca i operator korzystają z łatwej obsługi systemu RBTS firmy SCHEUERLE

Wdrożenie to było pierwszym tego typu przedsięwzięciem dla systemu RBTS w P. Adams. Wszystkie trzy kombinacje przyczep RBTS były używane w Szwecji. 'Przed tym zleceniem transportowym nasi kierowcy pracowali tylko z naczepami teleskopowymi i do tej pory mieliśmy okazję wypróbować RBTS tylko w formie ładunku testowego. Ostatecznie nie stanowiło to jednak problemu dla naszych kierowców. Szybko zapoznali się z funkcjami sprzętu. Wszystko wyszło wyjątkowo dobrze – mówi Adams. Zdaniem szefa firmy wynikało to również ze stosunkowo prostej obsługi RBTS. 'Nasi kierowcy opanowali ją w bardzo krótkim czasie’ – relacjonuje.

’Doradztwo i serwis przemawiają za TII SCHEUERLE’

Głównym przedmiotem działalności szwedzkiej firmy logistycznej zajmującej się towarami specjalnymi jest transport komponentów dla przemysłu energii wiatrowej. 'W przypadku RBTS podjęliśmy świadomą decyzję o wyborze TII SCHEUERLE. Po zapoznaniu się z ofertami różnych producentów pojazdów, czuliśmy, że jesteśmy, w najlepszych rękach’ – wyjaśnia Stephan Adams. Zdaniem Adamsa, TII SCHEUERLE najlepiej rozumiała specjalne wymagania, jakie się z tym wiązały. Należało do nich na przykład wymaganie dotyczące funkcjonalności zwiększającej bezpieczeństwo. Aby środek ciężkości ładunku znajdował się jak najbardziej w osi symetrii pojazdu, Adams zażądał funkcji kompensacji bocznej, aby w zależności od sytuacji przesunąć ładunek w lewo lub w prawo. Wymóg, który TII SCHEUERLE oczywiście udało się z powodzeniem zrealizować.

Przekonująca charakterystyka pojazdu i uproszczone procedury homologacji

Pochwalił również właściwości jezdne RBTS. 'Manewrowość kombinacji jednostek ciągnących jest bardzo przekonująca. RBTS pokonuje zakręty, których nie da się pokonać naczepą teleskopową, bez konieczności usuwania barierek ochronnych lub wykonywania poszerzeń. Niektóre kraje nie zezwoliłyby nawet na duże prace modyfikacyjne. Podniesienie do dwóch metrów w urządzeniu do swobodnego skręcania jest również wystarczająco duże, aby uwzględnić przeszkody, takie jak nierówności nawierzchni i wyboje na drodze – mówi Adams. Te cechy zmniejszają czas i wysiłek związany z trasą, dzięki czemu wymagana jest mniejsza liczba zgód od władz. To naturalnie przyspiesza proces zatwierdzania. System „plug-and-play” przy mocowaniu łopaty wirnika za pomocą adaptera również działa wyjątkowo dobrze. W przypadku pustych przejazdów można skrócić RBTS, aby stworzyć zestaw naczepowy, który spełnia europejskie wymiary standardowe o szerokości 2,55 m i wysokości poniżej czterech metrów. Jednocześnie pusty zestaw ciągnik z naczepą waży nie więcej niż 40 ton. Tym samym np. jazda bez ładunku wymaga mniejszej procedury homologacyjnej.

Przygotowani na przyszłość dzięki RBTS firmy TII SCHEUERLE „Bez systemu jednostek ciągnących floty specjalizujące się w transporcie łopat wirników nie są już przyszłościowe”, wyjaśnia dyrektor zarządzający. Ponieważ trend w branży wyraźnie wskazuje na coraz mocniejsze systemy z coraz większymi komponentami. Dzięki trzem KMS od TII SCHEUERLE Stephan Adams optymalnie wyposażył swoją flotę, aby móc dostosować ją do przyszłości energii wiatrowej. Osiągnięcie to zostało docenione przez międzynarodowe jury ekspertów złożone z dziennikarzy 16 europejskich magazynów transportowych poprzez Trailer Innovation Award podczas oficjalnej premiery pojazdu, za co RBTS otrzymał tytuł „Trailer Innovation 2021” w kategorii podwozia.