Jest to jedna z pierwszych firm na świecie, która wykorzystuje wózki kontenerowe Hyster® ReachStacker z unoszoną kabiną, zapewniającą lepszą widoczność kontenerów na drugim torze. Dzięki temu operator terminalu, firma Baymodal, osiągnęła znaczny wzrost wydajności podczas operacji przeładunkowych.
Cztery kursujące codziennie pociągi kontenerowe łączą terminal baymodalny w Bambergu z portami w Hamburgu, Bremerhaven i Wilhelmshaven. Po dwóch torach załadunkowych o długości 360 metrów są przetaczane składy kontenerowe, zapewniając możliwość bezpośredniego załadunku i rozładunku kontenerów.
„Dzięki zastosowaniu wózka kontenerowego Hyster ® ReachStacker z unoszoną kabiną, operator zyskuje pełną widoczność kontenera na drugim torze i operacja załadunku/rozładunku jest znacznie łatwiejsza” – tłumaczy Christoph Kiener Inżynier projektu z Bayernhafen. „Na przykład intermodalna obsługa kontenerów i ich przenoszenie z wagonów kolejowych na ciężarówki jest znacznie prostsze, ponieważ operator wózka może w dowolnym momencie unieść kabinę, aby uzyskać lepszą widoczność”.
Dzięki kabinie z płynną regulacją uniesienia, operator uzyskuje bezpośrednią widoczność kontenerów znajdujących się na drugim torze, nawet jeśli na pierwszym torze znajduje się pociąg załadowany wysokimi kontenerami lub wysokie wagony. Zwiększona widoczność pozwala uniknąć uszkodzeń i usprawnić operacje przeładunkowe. Hyster® ReachStacker jest w stanie ułożyć do pięciu kontenerów w pierwszym rzędzie, cztery w drugim i trzy w trzecim.
Optymalny komfort operatora
Wózek Hyster® RS46-41LSCH ReachStacker jest szczególnie popularny wśród operatorów terminalu Bamberg, ponieważ zapewnia doskonałą widoczność i jest wygodny w obsłudze, nawet w przypadku bardzo wymagających operacji transportowych.
„Kabina może być unoszona i opuszczana za pomocą ramienia podnoszącego” – mówi Rainer Marian, szef Big Trucks w Hyster Europe. „Opracowany przez nas system nie współpracuje z masztem – złącze jest zainstalowane bezpośrednio na podwoziu. Dzięki temu na kabinę nie przenoszą się drgania, nawet podczas pokonywania dużych odległości”.
„Dzięki ograniczeniu poziomu drgań i wibracji, kabina wózka stała się dla operatora o wiele bardziej ergonomicznym i przyjaznym miejscem pracy. Ponadto, dzięki temu, że kabina jest zamontowana obok wysięgnika, widok do tyłu nie jest niczym zakłócony” – kontynuuje Rainer Marian, wyjaśniając, że kabina może być również wyposażona w funkcję przechylenia o 10 stopni, która zapewnia jeszcze wygodniejszą obsługę składowanych kontenerów.
Wysuwane podpory zapewniają stabilność
Aby zwiększyć stabilność wózka, wyposażono go w dwie hydraulicznie wysuwane podpory na przedniej osi, które zapewniają niezawodne podparcie na gruncie. Umożliwiają one również zwiększenie nośności wózka podczas obsługi kontenerów w drugim i trzecim rzędzie, a także podczas rozładunku pociągów.
„Ważnym czynnikiem przy projektowaniu wózków kontenerowych ReachStackers było zminimalizowanie zużycia komponentów i ograniczenie czynności konserwacyjnych”, wyjaśnia Marian. „Pomagamy operatorom portów i terminali kontrolować ich koszty i maksymalizować czas pracy”.
Hyster Tracker upraszcza konserwację
Przyczynia się do tego również system telematyczny Hyster Tracker. System zarządzania flotą może rejestrować godziny pracy i obsługiwać kontrole serwisowe oraz obsługę klienta poprzez analizę błędów.
„Dzięki Hyster Tracker możemy pomóc w szybkim usuwaniu błędów i proaktywnie planować nasze usługi” – mówi Jochen Kotschenreuther, przedstawiciel lokalnego dystrybutora Hyster ® Kotschenreuther Systemtechnik, który współpracuje z firmą Baymodal od 2017 roku. „Jesteśmy dostępni przez 7 dni w tygodniu i możemy dojechać na miejsce w ciągu dwóch godzin, by naprawić maszynę. Dzięki temu przestoje są ograniczone do minimum. ”
„Jesteśmy bardzo zadowoleni z obsługi i know-how, które dostarcza Kotschenreuther Systemtechnik”, mówi Christoph Kiener z Baymodal. „Doradzali nam również wybór bardzo pomocnego wyposażenia do wózków ReachStacker – nasz RS46-41LSCH ma w sumie sześć kamer, zapewniających dodatkowe wsparcie wizualne dla operatora.”
Oprzyrządowanie gotowe pod przyszłe zastosowania
Obecnie w Bambergu są obsługiwane głównie kontenery 20’, 30’ i 40’, przeładowywane bezpośrednio z ciężarówek na wagony kolejowe. W obszarze przeładunku można zaparkować do 17 ciężarówek, które są ładowane i rozładowywane średnio w ciągu 10 minut. W sumie terminal transportu kombinowanego, który został otwarty w 2008 r., obsługuje rocznie około 30 000 TEU, jednak Bayernhafen Bamberg może obsłużyć nawet 80 000 TEU.
„Obecnie nie obsługujemy zbyt wiele naczep i nadwozi wymiennych”, mówi Kiener, który dostrzega większy potencjał dla tego typu obsługi w nadchodzących latach i jest do tego przygotowany technicznie – wózek kontenerowy ReachStacker może, w razie potrzeby, być dostarczany z nogami i mocowaniem zatrzaskowym do nadwozi wymiennych.
„Zaczep ten, nazywany popularnie „piggyback”, to oprzyrządowanie pomocnicze pozwalające na elastyczne wykorzystanie wózków Hyster ® ReachStacker do realizacji wszystkich zadań przeładunkowych w terminalu” kontynuuje.