W bardzo intensywnych zastosowaniach jakość jazdy jest jednym z kluczowych elementów wydajnej pracy. Dlatego też Hyster Europe w centrum uwagi stawia udoskonalanie środowiska pracy operatora w zależności od zastosowania, tj. od tego czy wózek jest stosowany w przemyśle drzewnym, metalowym, budowlanym, portach czy przemyśle papierowym.

– Środowisko pracy operatora jest szczególnie istotne w przypadku obsługi drogich, niestandardowych i ciężkich ładunków – mówi Phil Ireland z Hyster Europe.  – Wszystkie marki wózków widłowych twierdzą, że ich produkty są ergonomiczne, ale zasadniczym pytaniem, które należy sobie zadać jest: „W jakich warunkach produkt będzie ergonomiczny?”.

– Konstrukcja wózków podnośnikowych Hyster® opiera się na inteligentnych kryteriach projektowych i koncentruje wokół środowiska pracy operatora we wszystkich środowiskach pracy. Jest ono jednak szczególnie brane pod uwagę w przypadku wózków obsługiwanych w ekstremalnych i wymagających warunkach roboczych, ponieważ stanowi element mający szczególny wpływ na wydajność i komfort pracy operatora – mówi Phil.

Przeładunek drewna

Na każdym etapie łańcucha dostaw drewna operatorzy wózków widłowych muszą czasem wykonywać czynności przeładunku podczas jazdy wstecznej ze względu na fakt, że wysokie ładunki zasłaniają im widoczność do przodu. Tego typu zadania mogą być bardzo niewygodne jeśli koncepcja środowiska roboczego operatora nie bierze ich pod uwagę.

Dążąc do zapewnienia widoczności należy zatem uwzględnić budowę tylnej części wózka, w tym położenie rury wydechowej oraz konstrukcję fotela, która powinna zapobiegać obracaniu się tułowia i ułatwiać kierowanie wózkiem podczas jazdy wstecz. Model Hyster® H13XM-6 to typowy wózek podnośnikowy wykorzystywany w przemyśle drzewnym, uwzględniający tego typu wyzwania.  Przejrzysta budowa tylnej części pojazdu oraz opcjonalny fotel obrotowy z możliwością obrotu o 15/30 stopni mają zapewniać operatorowi maksymalny komfort pracy podczas jazdy wstecznej. Jeśli wymaga tego zastosowanie, firma Hyster Europe oferuje również wyposażenie wózka w fotel z możliwością wykonywania pełnych obrotów oraz systemy kamer.

Przeładunek materiałów konstrukcyjnych

Nowa seria wózków Hyster® H8-16XM zyskała niedawno zupełnie nowy maszt i nową karetkę, umożliwiającą szybką wymianę osprzętu i zapewniającą optymalny poziom widoczności na widły, osprzęt i ładunek. Dzięki zwiększonej widoczności wykonywanie przeładunku i transportu jest łatwiejsze i wygodniejsze dla operatora.

– Operatorom zapewniono lepszą widoczność przez karetkę i nad nią, dzięki czemu mają idealny poziom widoczności podczas obsługi ładunków na poziomie podłoża oraz podczas manewrowania w skrzyniach ładunkowych, często spotykanych przy przeładunku materiałów konstrukcyjnych – mówi Chris.  – Większa przestrzeń pomiędzy ceownikami masztu zwiększa widoczność osprzętu i ładunku, zapewniając operatorowi lepsze środowisko pracy i zwiększając tym samym jego wydajność.

Operatorzy, których praca wymaga szybkiej zmiany osprzętu, mogą korzystać z karetki typu hakowego z dwufunkcyjnym przesuwem bocznym i pozycjonerem wideł (karetka DFSSFP, zwana również karetką typu „Terminal West”), która umożliwia szybkie odłączanie osprzętów i zapewnia większą elastyczność na potrzeby transportu bliskiego różnych typów ładunków.

Transport bliski materiałów w branży metalowej i budowlanej
Wysokie ryzyko uderzeń może mieć negatywny wpływ na komfort pracy operatora.  W tej właśnie branży powszechnie stosowany jest wózek Hyster® H16XM-9 do ciężkich zastosowań ze względu na jego wytrzymałą ramę, mocny maszt i karetkę oraz szeroką oś napędową, które zapewniają stabilność podczas transportu materiałów przy pełnym udźwigu.

Mocna budowa tego wózka pomaga zredukować drgania odczuwane w kabinie, a w połączeniu z fotelem z pełnym zawieszeniem, zapewnia operatorowi wygodę prowadzenia w czasie całej zmiany roboczej. Poziom drgań wywieranych na całe ciało może wynosić nawet 0,35 m/s2.

– Na poprawę komfortu jazdy wpływ mają często niewielkie szczegóły – mówi Phil. – W przypadku wózków widłowych Hyster® o dużym udźwigu na przykład konstrukcja maszyny sprawia, że wsiadanie i wysiadanie z wózka odbywa się przy mniejszym wysiłku.

– Ponadto w zastosowaniach w branży odlewniczej wózek można wyposażyć w przyciemniane okna, dzięki którym oczy operatora będą chronione przed błyskami i gorącym metalem, oraz zaawansowaną klimatyzację kabinową, która będzie utrzymywać przyjemną temperaturę w środowisku roboczym operatora i oczyszczać je z kurzu.

Porty i terminale
W przypadku operatorów prowadzących wózki do obsługi kontenerów, pracujących w ciągu długich zmian roboczych, komfortowe środowisko oznacza większą wydajność. Jednym z ważniejszych czynników środowiska pracy operatora jest tu poziom hałasu, choć hałas nie zawsze wytwarzany jest przez silnik.

– Sama czynność przeładunku kontenera może być źródłem hałasu, mającym wpływ na komfort pracy operatora – mówi Phil. – Dlatego też w wózkach Hyster® do obsługi pustych kontenerów oferta obejmuje opcjonalny maszt typu „soft-landing” (ang. miękkie lądowanie), którego zastosowanie pozwala zredukować hałas powodowany przez szczęk uderzających metalowych kontenerów.

Korzyść odnosi w tym przypadku nie tylko operator. Redukcji ulega także poziom hałasu słyszanego na terenach sąsiadujących z terminalem.  Dzięki temu terminal może wydłużyć godziny pracy, a w konsekwencji jego działalność staje się bardziej wydajna.

Kolejnymi ważnymi czynnikami, mającymi wpływ na komfort pracy operatora, są widoczność do góry oraz precyzja sterowania. Innowacyjna konstrukcja chwytni w serii wózków Hyster® H8XM-EC6 – H11XM-ECD9 zapewnia operatorowi widoczność na blokady obrotowe i haki w każdych warunkach. Inne cechy takie, jak elektryczna funkcja układania pochyłego stosu, automatyczne rozsuwanie chwytni, automatyczna funkcja zwiększania obrotów oraz duże zdolności manewrowania zapewniają bezpieczne, precyzyjne i płynne pozycjonowanie kontenerów, nawet do 9- ciu kontenerów w pionie.

Zależnie od zastosowania operator ma do dyspozycji takie udoskonalenia, jak kamery, reflektory robocze czy kabinę z funkcją podnoszenia lub przechyłu do tyłu oraz wiele innych cech wspomagających.
Wózek Hyster ReachStacker RS46® można wyposażyć w opcję podnoszonej, mocowanej przegubowo kabiny, optymalizującej widoczność i zwiększającej komfort operatora. Dzięki nowej podnoszonej kabinie przegubowej, wózek Hyster® RS46 oferuje bezpośrednią widzialność kontenerów ustawionych na drugim torze, nawet gdy na pierwszym torze ustawiony jest wagon z wielkogabarytowym kontenerem.

Nowa, ruchoma kabina jest płynnie podnoszona i opuszczana na umocowanym przegubowo ramieniu, a prędkość wykonania manewru można dowolnie regulować – mówi Phil.  – Dzięki mniejszej ilości podzespołów oraz ograniczonych ruchach bocznych, naprężeniach i wibracjach podczas jazdy, kabina zapewnia optymalne, ergonomiczne środowisko pracy dla operatora. W celu zapewnienia operatorowi jeszcze wygodniejszej obsługi wysokich stosów, możliwe jest wyposażenie kabiny wózka w opcjonalną funkcję wychyłu o 10°.

Przemysł papierniczy
W zastosowaniach przemysłu papierniczego częstą czynnością jest przeładunek wielkogabarytowych, cennych i kruchych zwojów papieru. Wykonuje się ją z użyciem ogromnych chwytaków.

– Operatorom pracującym w branży papierniczej zależy na tym, aby osprzęt nie tylko zapewniał minimalizację ryzyka uszkodzeń, ale także pozwalał zoptymalizować prędkość i wydajność roboczą – mówi Phil.  – Spełnienie tych warunków nie powinno odbywać się jednak kosztem komfortu komfortu operatora.

Popularny model wózka Hyster® S9.0FT z 7-tonowym obrysem podwozia zapewnia 9-tonowy udźwig, a dodatkowo zwiększoną przestrzeń i większe zdolności manewrowania ładunkiem.  Środowisko pracy operatora tego wózka również charakteryzuje się przestronnością, dzięki konstrukcji osłony górnej i zoptymalizowanej powierzchni podłogi w kabinie.

Izolacja układu napędowego minimalizuje wpływ drgań mechanizmu napędowego na kierowcę, a ergonomicznie usytuowane elementy sterowania hydraulicznego, wyprofilowany podłokietnik i wielofunkcyjny drążek sterujący zapewniają wygodę i precyzję podnoszenia i manipulowania.

– Dbanie o komfort operatora nie polega jedynie na dodaniu jakichś cech ergonomicznych w kabinie – mówi Phil.  – Najlepszym sposobem na zoptymalizowanie środowiska pracy operatora, nawet w przypadku najcięższych warunków roboczych, jest wybranie wózka widłowego do ciężkich zastosowań o inteligentnych kryteriach projektowych ze standardowymi, jak i dodatkowymi cechami, który odpowiada zarówno potrzebom zastosowania, jak i operatora.