Austriacka kopalnia VA Erzberg GmbH powiększyła swoją flotę o najnowszy wózek Hyster do transportu opon. Celem inwestycji było usprawnienie wymiany gigantycznych opon używanych w ciężkich maszynach górniczych, które spółka stosuje w kopalni.

Austriacka VA Erzberg GmbH to jedna z największych kopalni rudy żelaza w Europie Środkowej. Rocznie wydobywa się w niej 7,2 miliona ton skał, w których znajduje się ruda żelaza. Do ich transportu używa się gigantycznych pojazdów górniczych.

– Szybka i wydajna pod względem kosztowym wymiana ogromnych opon w pojazdach górniczych to podstawa serwisowania i utrzymania floty wózków w Erzberg, a jednocześnie sposób na zapewnienie maksymalnej ochrony mechanikom – twierdzi Norbert Brünell, starszy menedżer ds. produktu, odpowiedzialny za ciężkie wózki widłowe i wózki do obsługi kontenerów firmy Hyster.

Prezentowany na monachijskich targach BAUMA 2013 wózek Hyster do transportu opon stał się inspiracją dla Petera Aflenzera i Floriana Wabra – pracowników odpowiadających w VA Erzberg GmbH za utrzymanie sprzętów górniczych – do dowiedzenia w Nijmegen, Holandii, zakładu produkującego ciężkie wózki widłowe.

– Naszym celem było zaprojektowanie takiego rozwiązania, które mogłoby być stosowane nie tylko do obsługi opon podczas ich wymiany i naprawy, ale także do transportu części maszyn górniczych, takich, jak silniki, skrzynie biegów czy osie – mówi Norbert Brünell.

Do tych celów, na potrzeby kopalni rudy żelaza, wybrano wózek Hyster H16XM-6 z osprzętem IMT TH15K160 do obsługi opon, o udźwigu znamionowym 6804 kg. Aby umożliwić szybką zmianę funkcji z wózka obsługującego opony na wózek widłowy, pojazd wyposażono w karetkę typu palcowego z przesuwem bocznym +/- 200 mm, zaopatrzoną w urządzenie kompatybilne zarówno z widłami, jak i osprzętem do obsługi opon.

Rozstaw zacisku do opon TH15K160 wynosi 132-343 cm, a jego korpus obraca się w promieniu +/- 50° w każdą ze stron, pozwalając na 360-stopniową rotację klocka uchwytu. Wózek wyposażony jest także w zasilaną hydraulicznie, zapobiegającą przewróceniu osłonę ramienia, zapewniającą maksymalne zabezpieczenie mechanikom pracującym z przodu opony. Przednie klocki utrzymują oponę w pożądanym położeniu i umożliwiają demontaż elementów obręczy oraz zdejmowanie obręczy z opony.

H16XM-6 z osprzętem TH15K160 jest obecnie w stanie podnosić opony o maksymalnych parametrach 33.00 R51 lub 5820 kg po środku środku opony, dzięki czemu wykorzystuje się go do serwisowania floty 12 ciężkich wózków Komatsu HD HD 785-7 i 985-5, 4 ładowarek kołowych Komatsu WA 800-3 oraz koparki Komatsu PC-1250.

Hyster H16XM-6 bez zacisku TH15K160 charakteryzuje się udźwigiem nominalnym 16000 kg przy środku ciężkości 600 mm lub 11350 kg przy środku ciężkości 1200 mm.

Wózek jest wyposażony w silnik wysokoprężny QSB6.7 o pojemności 6,7 litra i układ hydrauliczny z czujnikami obciążenia. Oznacza to, że za każdym razem przez układ hydrauliczny przepływa tylko taka ilość oleju, która jest niezbędna dla danego zastosowania. Skutkiem tego są mniejsze straty, niższa temperatura pracy i większa wydajność zużycia paliwa.

Tak jak w przypadku wszystkich ciężkich wózków Hyster, te pojazdy również, są wyposażone w wytrzymałą oś napędową i zaawansowaną samoczynną przekładnię z układem płynnej zmiany biegów, z mechanizmem blokady zmiany kierunku jazdy. Systemy zabezpieczające silnik i przekładnię napędową zapewniają niezawodne działanie pojazdu.

Ciężkie wózki Hyster z serii Big Truck od H8XM-6 do H30XMS-9 znajdują zastosowanie w przemyśle górniczym w różnych miejscach na świecie. W połączeniu z nowym osprzętem IMT do obsługi opon z serii od TH5K115 do TH36K164 są w stanie transportować opony o ciężarze od 2495 kg do 16330 kg, o średnicach od 710 mm do 4166 mm.

Więcej informacji na temat pełnej gamy ciężkich wózków firmy Hyster oraz globalnej sieci dystrybutorów Hyster można uzyskać na stronie www.zeppelin-polska.com

 

Wydano w imieniu Hyster Europe:
MOLOKINI MARKETING LTD
Kontakt prasowy/reklamowy: Nik Webb,  Tel: +44 (0) 1903 207408
nik@molokini.co.uk | www.molokini.co.uk