W wyniku będącego wyzwaniem przetargu firma Katoen Natie zainwestowała w dziewięć Reachstackerów oraz dwa wózki widłowe marki Hyster – jeden o udźwigu 25, a drugi 32 tony. Celem postępowania przetargowego było wyłonienie oferenta, który zaproponuje najniższe koszty eksploatacyjne maszyn. Sprzęt firmy Hyster będzie używany do transportu poziomego różnych rozmiarów kontenerów w terminalach gęstego składowania oraz do innych zastosowań przeładunkowych w pobliżu belgijskiego miasta Antwerpia. W pierwszych miesiącach pracy urządzeń, Katoen Natie odnotowała oszczędności rzędu 6l/h (litr/godzinę) na jeden wózek. Oznacza to, że w okresie 5-6 lat firma może zaoszczędzić nawet do 90 000 litrów paliwa.

Postępowanie przetargowe rozpoczęło się na początku 2011 r. i dotyczyło dostawy kilkunastu ciężkich wózków na potrzeby działalności firmy Katoen Natie, prowadzonej w Belgii, w okolicach Antwerpii. W rozstrzygającym i skomplikowanym procesie decyzyjnym, zaplanowanym przez globalnie działającego operatora logistycznego , wzięło udział ponad dziesięciu dostawców sprzętu.

„Chcieliśmy obliczyć całkowite koszty eksploatacji urządzeń, aby zrozumieć pełen wymiar naszej inwestycji, w całym okresie życia nowych maszyn.“ – wyjaśnia Dirk Waeterschoot z firmy Katoen Natie.

Przy kalkulacji kosztów eksploatacji urządzeń i ich całkowitego czasu sprawności, Katoen Natie wzięła pod uwagę każdy istotny szczegół. Po przeprowadzeniu dokładnej specyfikacji, która obejmowała wszystkie istotne elementy, w tym np. stawki serwisowe lub wartość odsprzedaży, kontrakt został ostatecznie przyznany partnerowi dystrybucyjnemu Hyster w Belgii, tj. firmie Barloworld Handling.

Jednym z kluczowych czynników, którym kierowała się firma Katoen Natie przy wyborze oferty było zużycie paliwa i to, w jakim stopniu różne marki spełniają wymagania normy emisji Tier 4i/Stage IIIB.

Jak twierdzi Dirk Waeterschoot, „wspólnie z firmą Cummins, Hyster wykonał dobrą robotę. Nie tylko udało się im ograniczyć zużycie paliwa, ale także wyeliminować potrzebę używania substancji AdBlue i związanych z nią ukrytych kosztów i problemów.“

We wszystkich wózkach ciężkich firmy Hyster o udźwigu ponad 16 ton zastosowano technologię recyrkulacji schłodzonych spalin (Exhaust Gas Recirculation System, EGR), co pozwala operatorom napełniać zbiornik paliwa w sposób standardowy, bez konieczności stosowania mocznika o nazwie AdBlue, który stosują inni dostawcy.  Firma Hyster twierdzi, że o ile 15-procentowe oszczędności paliwa są obecnie typowe dla całej serii ciężkich wózków widłowych firmy Hyster, o tyle w przypadku wózków do kontenerów (Reachstuckerów) możliwe są oszczędności do 20%.

„Kupiliśmy dziewięć Reachstackerów do składowania kontenerów o wysokości 8 stóp, jeden wózek widłowy o udźwigu 25 ton i jeden o udźwigu 32 tony, do użytku w różnych lokalizacjach w okolicach Antwerpii; spodziewamy się dużych rocznych oszczędności paliwa.“ – twierdzi pracownik firmy Katoen Natie, Danny Senecaut  Katoen Natie używa obecnie Reachstackera typu RS46-36 Hyster, który może udźwignąć 46 ton z pierwszego rzędu i 36 ton z drugiego rzędu kontenerów, przy czym jego wydajność wynosi od 100 do 400 manewrów na zmianę.

Kolejny koszt, na który zwróciła uwagę Katoen Natie to opony.  W celu monitorowania i zmniejszenia liczby zużywanych opon, w sprzęcie Hyster zainstalowano system monitorowania ciśnienia w oponach. Sprawia on, że opony są zawsze w pełni napompowane, co pomaga zmniejszyć ich zużycie i zoptymalizować ich wydajność.  Dodatkowymi funkcjami, dzięki którym sprzęt osiąga niskie całkowite koszty eksploatacji są np.: stały ogranicznik prędkości, chroniące przed stłuczką kamera i system radarowy, światła LED, system automatycznego smarowania, mający na celu zmniejszenie kosztów obsługi serwisowej oraz funkcja automatycznego wyłączania silnika przy pustym fotelu operatora.

W monitorowaniu wydajności sprzętu oraz zgłaszaniu zagrożeń pomaga również opracowany przez firmę Barloworld system zarządzania flotą wózków.   Wszyscy kierowcy są bardzo doświadczeni i przeszkoleni na wózkach Hyster, ale system stanowi dodatkowy element kontroli, który pozwala jeszcze bardziej ograniczyć szkody.

„To kompletnie nowa generacja Reachstackerów“ – wyjaśnia Danny. „Nie tylko skontrolowaliśmy jakość sprzętów Hyster. Tym razem do procesu decyzyjnego zaangażowaliśmy kierowców; dwóch z nich dołączyło do nas w czasie wizyty w fabryce w Nijmegen i odbyło jazdy próbne wózkami.“

Wszystkie wózki wyposażone są w kabiny operatora „Vista”, które zapewniają duży komfort jazdy, wyjątkową ergonomię oraz niski poziom hałasu. Dzięki turbosprężarce o zmiennej geometrii (VGT™), wózki zapewniają dużą moc przy niskiej prędkości obrotowej silnika, a następnie utrzymują wysoką moc przy wyższych obrotach. Wózki zapewniają także moc tylko w odpowiedzi na zapotrzebowanie, dzięki zastosowaniu układu hydraulicznego z wykrywaniem obciążenia, wyczuwającym podnoszony ciężar.  Biorąc pod uwagę, że wózki nie pracują stale pod maksymalnym obciążeniem, zużycie paliwa jest jeszcze niższe.

Po przeprowadzeniu testów, Katoen Natie zdecydowała się na rozwiązanie zapewniające maksymalne oszczędności paliwa, tzn. na tryb oszczędzania paliwa ECO-eLo oraz mokre hamulce, mocną oś napędową i zaawansowaną automatyczną skrzynię biegów, które w połączeniu pozwalają osiągnąć maksymalną produktywność i niezawodność.

Argumentem za wyborem sprzętu Hyster był fakt, że Barloworld Handling (dystrybutor Hyster w Holandii) dysponuje na miejscu zapleczem warsztatowym oraz kadrą inżynierską, które umożliwiają skuteczną konserwację rutynową oraz szybką reakcję w przypadku awarii.

„W kontrakcie nie chodzi jedynie o wózki, ale również o ich bezawaryjną pracę oraz optymalne koszty przeładunku; chcemy zapewnić klientom Katoen Natie najwyższy poziom usług“ – dodaje Dirk.  „Ten kontrakt to długoterminowa współpraca, w trakcie której będziemy starali się obniżać koszty oraz zwiększać wydajność.“

Katoen Natie jest globalnym dostawcą usług logistycznych dla kilkunastu kluczowych branż, takich jak magazynowanie i przechowywanie, pakowanie i opakowania, transport i dystrybucja, usługi o wartości dodanej, czyszczenie i naprawy, projektowanie procesów i opracowywanie projektów oraz operacje portowe.  Firma powstała w 1854 r. i zatrudnia obecnie ponad 9 000 pracowników na całym świecie.

Magazyny, wózki elektryczne i ciężkie firmy Hyster są szeroko stosowane przez firmę Katoen Natie w jej placówkach na całym świecie.  Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę https://zeppelin.pl , http://www.hyster.eu lub http://www.hyster-bigtrucks.com.

 

Wydano w imieniu Hyster Europe:
MOLOKINI MARKETING LTD
Kontakt prasowy/reklamowy: Nik Webb,  Tel: +44 (0) 1903 207408
nik@molokini.co.uk | www.molokini.co.uk