Podczas gdy główne media donoszą o jednostkowych przypadkach wykorzystania autonomicznych samochodów osobowych i ciężarowych, autonomiczne wózki widłowe są już rzeczywistością, i to w coraz większej liczbie zastosowań.  Phil Mean z Hyster Europe uważa jednak, że dla producentów wózków widłowych najważniejsza jest informacja, czy zastosowanie innowacyjnego rozwiązania w wózkach z przeciwwagą przyczyni się do poprawienia wydajności pracy operatorów.

– Automatyzacja jest idealnym rozwiązaniem dla wielu powtarzalnych zadań, ale nie jest odpowiednim rozwiązaniem dla wszystkich – mówi Phil Mean manager ds. strategii produktu w Hyster Europe, który zajmuje się dostarczaniem całkowicie i częściowo zautomatyzowanych rozwiązań dla wózków widłowych.

– Najważniejsza jest możliwość usprawnienia wydajności pracy operatora-człowieka przez zastosowanie cech podnoszących jego komfort, świadomość środowiska lub polepszający widoczność. Ciągłe innowacje wprowadzane w wózkach Hyster® z przeciwwagą zwiększają ich wydajność w rzeczywistych zastosowaniach, a największy efekt przynosi zwykle poprawa najmniejszych szczegółów.

Prostota sterowania

Dla przykładu, w serii wózków Hyster® XT z silnikiem spalinowym wprowadzono nowe elementy konstrukcji, usprawniające wydajność kierowania pojazdem przez operatora. Wózek jest przeznaczony do codziennej obsługi, tak więc rozkład i projekt elementów sterowania musi zapewniać operatorowi prostą obsługę funkcji hydraulicznych, podczas regularnego wsiadania i wysiadania.

– Ciągle pracujemy nad unowocześnieniami, które zwiększą wydajność pracy operatora, ale dobór elementów sterowania zależy od potrzeb zastosowania maszyny – mówi Phil Mean.  – W serii Hyster® FT opracowaliśmy np. nowy opcjonalny drążek sterujący, dla operatorów korzystających z dodatkowego osprzętu.

– Do wózków Hyster® Fortens® zaprojektowaliśmy z kolei opcjonalny podłokietnik z mini dźwigniami TouchPoint™.  Dzięki tym usprawnieniom elementy sterowania znajdują się w zasięgu ręki kierowcy, tak aby mógł łatwo sterować pojazdem, nie wykonując zbytnich ruchów.

Prostota manewrowania

Inteligentne kryteria projektowe elektrycznych wózków z przeciwwagą Hyster® to np. zerowy promień skrętu, umożliwiający prostsze skręcanie pojazdem i zapewniający większą przestrzeń roboczą operatorom, którzy mogą dzięki temu wykazać się większą wydajnością.

– Zaprojektowanie wózka, który będzie obsługiwany przez operatora w wydajny sposób, wymaga zrozumienia, jak wózek zachowuje się w konkretnych zastosowaniach – wyjaśnia Mean. – Operatorowi, który kieruje wózkiem z przeciwwagą Hyster® FT w intensywnych zastosowaniach 24 h/dobę w branży logistycznej, przydadzą się takie funkcje i opcje, jak układ automatycznego zmniejszania prędkości (ADS), układ kontrolowanego odwracania mocy oraz ograniczania staczania się na wzniesieniach.

– Wszystkie te systemy mogą przyczynić się do tego, że manewrowanie pojazdem w rzeczywistych zastosowaniach będzie bardziej wydajne i precyzyjne.

Prostota zawracania

W przypadku zastosowań, w których operator często kieruje wózkiem w jeździe wstecznej, w wózkach widłowych z przeciwwagą marka Hyster Europe zastosowała inteligentne kryteria projektowe, pomagające zredukować obciążenie pleców i szyi kierującego.  Wózki te zostały wyposażone w osłonę nad głową z wąskimi ramionami, nisko osadzoną przeciwwagę oraz dobrze wyprofilowany uchwyt do jazdy wstecznej ze zintegrowanym przyciskiem klaksonu. Elementy te sprawiają, że operator pracuje wydajnie w wygodnym środowisku, nawet podczas jazdy wstecznej.

Dodatkową cechą wózka z przeciwwagą, która usprawnia widoczność i komfort operatora, a także może prowadzić do większej wydajności pracy, jest obrotowy fotel, zapewniający w niektórych przypadkach możliwość wykonywania pełnych obrotów.

Prostota ważenia

– Powtarzające się zadania mogą być wykonywane przez funkcje automatyczne, ale wiele czynników operacyjnych, takich jak waga ładunku, jest zmiennych – twierdzi Mean.  Marka Hyster Europe wprowadziła w ostatnim czasie nową serię mobilnych rozwiązań do ważenia, tak aby operatorzy mogli precyzyjnie zważyć ładunek, bez konieczności jego przewożenia na wagę, co zaoszczędza im wiele cennego czasu i zwiększa wydajność pracy.

– Wbudowane rozwiązanie wagowe wspiera operatorów na wiele różnych sposobów – mówi Mean. – Dzięki nim operatorzy mogą na bieżąco eliminować problemy z towarami przychodzącymi w miejscu poboru ładunku, a także łatwiej rozpoznawać błędy w pobieraniu ładunku, sprawdzać poziom wypełnienia, czy nawet łączyć składniki i dozować. Jeśli masa ładunku jest nieznana systemy te pozwalają oczywiście operatorom unikać przeładowania.

Rozwiązania do konkretnych zastosowań

Niemalże każdy wózek Hyster® z przeciwwagą można, zależnie od potrzeb konkretnego zastosowania roboczego, wyposażyć w dodatkowe układy, które pomogą jeszcze bardziej zwiększyć wydajność.

Przykładem mogą tu być nowe systemy kamer Hyster®, które zwiększają widoczność i umożliwiają skuteczne i dokładne odkładanie produktów na wysokie regały, a także odpowiadają za poprawę widoczności w trudnych warunkach otoczenia.

W celu zwiększenia skuteczności codziennych kontroli wózka operatorzy mogą korzystać z systemu bezprzewodowego zarządzania aktywami Hyster. Używając systemu, przed każdą zmianą operator szybko i sprawnie wykonuje wszelkie niezbędne kontrole, których przeprowadzenie jest wymagane do uruchomienia wózka.

Ponadto w niektórych elektrycznych wózkach z przeciwwagą o udźwigu maksymalnym 3,5 tony marka Hyster Europe wprowadziła opcję bocznej wymiany baterii.  Funkcja ta zwiększa wydajność operatora, ponieważ ułatwia wymianę baterii, np. w celu naładowania lub przeprowadzenia czynności konserwacyjnych.

– Do dyspozycji jest tak wiele innowacyjnych usprawnień zwiększających wydajność pracy operatora, a należy spodziewać się kolejnych – mówi Mean. – Akceptując korzyści płynące z automatyzacji oraz nowe rozwiązania technologiczne będziemy nadal stawiać operatora w sercu naszych koncepcji projektowych i wykorzystywać innowacje tam, gdzie najlepiej spełniają potrzeby poszczególnych zastosowań.

Konsultacje wideo
Konsultacje wideo
Zamknij okno