David Rowell, kierownik ds. produktów i marketingu firmy Hyster, który przeszedł w tym roku na emeryturę, opowiada o osiągnięciach technologicznych w branży transportu bliskiego materiałów, których był świadkiem w okresie przeszło 44 lat. Dzieli się także przemyśleniami na temat przyszłości.

Pyt. Jak wyglądała ta branża we wczesnym okresie Pana pracy w firmie Hyster?

Odp. Był rok 1972 r., gdy zorientowałem się, że amerykański wielonarodowy producent wózków widłowych ma swój zakład zaledwie 16 km od mojego miejsca zamieszkania w Szkocji.  Zatrudniłem się tam do pracy w charakterze młodszego koordynatora ds. sprzedaży, do którego obowiązków należała opieka nad przedstawicielami handlowymi od Kanady po Południową Afrykę.  W latach 70. XX wieku wprowadzaliśmy nową linię elektrycznych wózków widłowych. Był to dla mnie początek ekscytującej kariery, która miała trwać ponad 40 lat.  Gdyby ktoś mi wtedy to zakomunikował, powiedziałbym mu że zwariował. Niemniej jednak zostałem w firmie Hyster na bardzo długi czas, ponieważ okazało się że była ona postępowym pracodawcą.  Firma Hyster wprowadzała na rynek nowe, ekscytujące produkty dla klientów przemysłu ciężkiego.

Cały przemysł był wtedy świadkiem rozwoju produkcji masowej, a Hyster dostosowywał się do tych wyzwań. Podejście do konstruowania maszyn ewoluowało, a rolą producenta było dostarczanie wysokiej jakości sprzętu po przystępnej cenie. Takie podejście dało początek produkcji zarówno serii Hyster® XL, jak i serii elektrycznych wózków widłowych.

Pyt. Do wprowadzenia jakich głównych innowacji przyczyniło się uruchomienie brytyjskiego oddziału produkcji w miejscowości Craigavon?

Odp. Zmieniliśmy filozofię projektowania, a także metody produkcji i dystrybucji. Zakład w Craigavon, w Irlandii Północnej, powstał w 1981 r. i początkowo produkowano w nim wózki z silnikiem spalinowym. Pierwszym produkowanym tam produktem był dobrze wszystkim znany Hyster® H40-60 XL (o udźwigu 2 – 3 ton).

W tamtym czasie był on popularną maszyną, której odbiorcami byli przedsiębiorcy działający w przemyśle spożywczym i branży dystrybucyjnej. Stał się wyznacznikiem standardu jakości, trwałości i funkcjonalności. Został wózkiem chętnie wysyłanym na eksport. W ciągu pierwszych 20 miesięcy produkcji powstało około 3000 wózków serii H40-60 XL.

Produkcja ta zapoczątkowała erę wózków „XL”, a firma Hyster rozpoczęła w tym zakładzie produkcję także innych modeli, wyposażonych w opcjonalne elementy takie jak opony amortyzujące czy pneumatyczne oraz wyposażenie seryjne, do którego należał układ kierowniczy ze wspomaganiem czy w pełni automatyczna przekładnia.  Jedną z ważniejszych cech konstrukcyjnych tych wózków była prostota obsługi, oferowana szczególnie z myślą o niedoświadczonych kierowcach.

W 2009 r. w zakładzie w Craigavon wprowadzona została produkcja mieszana modeli z silnikiem spalinowym oraz modeli z akumulatorem. Rozkład fabryki został dostosowany tak, aby pomieściła ona obie linie produkcyjne. W rzeczywistości z linii produkcyjnej w Craigavon zjeżdża obecnie kilkanaście różnych rodzajów 2,5-tonowych wózków Hyster z przeciwwagą.

Pyt. Jak na przestrzeni ostatnich 40 lat zmienił się rynek elektrycznych wózków widłowych?

Odp. Pierwszą serię elektrycznych wózków widłowych Hyster® wprowadzono w latach 70. XX wieku. W kolejnych latach produkty te rozwijano, wprowadzając np. w latach 80. poprzedniego wieku serię XL.

Przypuszczam, że najbardziej znaczącą zmianą było wprowadzenie w 2008 r. serii elektrycznych wózków XN i XNT. Wózki te wpisywały się w firmową strategię opartą na konstruowaniu maszyn z podzespołów znormalizowanych ,z wykorzystaniem innowacji, dzięki czemu produkty oferowane klientom miały wyjątkową wydajność i pozwalały osiągnąć duże oszczędności kosztów operacyjnych. Ugruntowały one pozycję marki Hyster jako światowej klasy dostawcy wózków charakteryzujących się niskim zużyciem paliwa, obniżonymi wymaganiami konserwacyjnymi i minimalnymi kosztami eksploatacyjnymi, a także zerową emisją.

Obecnie Hyster® produkuje zróżnicowaną gamę wózków elektrycznych, obejmującą mocne, solidne i wysokowydajne wózki widłowe obok niewielkich, trzykołowych modeli elektrycznych, które są najbardziej oszczędne pod względem zużycia paliwa w swojej klasie.

Pyt. Czy zgodziłby się Pan ze stwierdzeniem, że ta branża jest w mniejszym stopniu napędzana produktami? Jak doszło do tej ewolucji?

Odp. W latach 90. XX wieku w produkcji wózków Hyster® nastąpił zwrot w kierunku korzyści dla operatora.  Większą uwagę zaczęto zwracać na ergonomiczną konstrukcję, a powodem tego był fakt, że komfort operatora ma wpływ na wydajność, skuteczność i jego stosunek do pracy. Wózek Hyster serii XM wyznaczył nowe standardy w zakresie ergonomii. Jego głównymi wyróżnikami cech konstrukcyjnych stały się: lepsze siedzisko, niższy poziom hałasu i nowe elementy sterujące o ergonomicznej budowie.

To był początek podejścia biznesowego opartego na tworzeniu rozwiązań, które stanowią odpowiedź na rzeczywiste potrzeby klienta, a nie koncentrują się na samym produkcie.

Pyt. Na jakie inne elementy zwrócono jeszcze szczególną uwagę w zakresie tego rynku?

Odp. W ostatnich latach w całej branży większą wagę przykłada się do sprawności energetycznej, ekonomiczności i mniejszego poziomu emisji, wymaganego przez nowe przepisy emisyjne oraz większej troski o środowisko naturalne. Te ważne kwestie zostały uwzględnione w konstrukcji wózków serii XM produkowanych w latach 90. XX wieku. Zostały one wyposażone w silnik spalinowy firmy Perkins, dzięki któremu maszyny oferowały wysoką moc przy niższym poziomie spalania paliwa i większej efektywności spalania, a także przyczyniały się do redukowania kosztów eksploatacyjnych.

Pyt. Jakie zmiany nastąpiły w branży wraz z nadejściem nowego milenium?

Odp. W nowym milenium firma Hyster zacieśniła współpracę z przedstawicielami handlowymi, z myślą o zwiększeniu opcji wyboru oferowanych dla klientów zainteresowanych rozwiązaniami dopasowanymi do konkretnych zastosowań. Modułowa konstrukcja produktu pozwoliła przyśpieszyć produkcję maszyn, które dawały użytkownikom niezmienny poziom jakości, a także możliwość zróżnicowanych konfiguracji, co jeszcze bardziej zwiększyło dostęp do opcji dostosowujących maszynę do potrzeb klienta.

W 2005 roku na linię produkcyjną wjechała seria Hyster® Fortens® FT. W ostatniej dekadzie seria ta pełni rolę produktu flagowego marki i zapewnia swoim odbiorcom szeroki wybór asortymentu.  Ta seria wózków z silnikiem spalinowym stanowi opcję premium, dostosowaną do dowolnego zastosowania – w zakładzie w Craigavon na potrzeby odbiorców europejskich produkowane są wszelkiego typu maszyny od kompaktowych wózków H1.6-2.0FTS po modele H4.0 -5.5FT.

Seria Fortens® oferuje doskonałe opcje wyposażenia, dostosowującego te wózki do konkretnych zastosowań klienta. Różne konfiguracje dostosowują wózek do szeregu konkretnych zastosowań, a dzięki wykorzystaniu osprzętu, wózki mogą być używane w branży papierniczej, produkcyjnej, recyklingu, w branży napojów, metalowej i budowlanej.

Pyt. Na czym firma Hyster koncentruje się w głównej mierze na dzisiejszym rynku?

Odp. Myślę, że jedną z najważniejszych zmian było w ostatnich latach uzależnienie założeń projektowych od zastosowań. Firma Hyster wypracowała jasną formułę na to, w jaki sposób dobór wózka może znacząco wpłynąć na łączną wydajność produkcyjną i koszty działalności.

Wybór produktu przez klienta zależy bezpośrednio od wykonywanych przez wózki zadań i zastosowań, dlatego też marka Hyster oferuje swoim klientom rozwiązania „szyte na miarę” i dostosowane do konkretnych zastosowań tych maszyn. Takie podejście pozwala przezwyciężyć codzienne wyzwania i dostosować maszynę do różnego typu aspektów obsługi, takich jak koszty, poziom zużycia paliwa, niski poziom emisji spalin czy wydajność w danym okresie czasu. Proponowane rozwiązania koncentrują się w dużej mierze na korzyściach, jakie może osiągnąć indywidualny klient.

Jednym z ostatnich projektów Hyster, w które byłem zaangażowany w ostatnim czasie, było wprowadzenie w 2016 r. na rynek nowego wózka widłowego Hyster® XT. Wózek XT to nowy wydajny kosztowo produkt, wyznaczający nowe standardy. Nadal charakteryzuje się wiodącymi w swojej klasie funkcjonalnościami, z których część jest wspólna dla tej serii oraz serii Fortens®. Jest wyposażony w sprawdzony silnik i przekładnię napędową , które gwarantują większości użytkownikom odpowiednią wydajność dyktowaną zastosowaniem.

Konstrukcja wózków Hyster® zapewnia możliwość ich wykorzystania w zadaniach o różnej intensywności, od pracy na pełnej mocy do standardowej, codziennej obsługi.  Często zdarza się, że wózki wyglądają podobnie, ale tak naprawdę liczy się to, co mają wewnątrz.  A kluczem do sukcesu oferty wózków Hyster® jest ich ciągłe udoskonalanie. Firma nadal rozszerza i tak już bogaty asortyment produktów. Jestem ciekaw jaki będzie dalszy kierunek rozwoju.

Pyt. Czy chciałby Pan podzielić się na zakończenie rozmowy jakimiś spostrzeżeniami?

Odp. Bardzo cieszę się, że mogłem pracować w tej branży przez 44 lata, tym bardziej że pracowałem w Hyster – spółce, która przez ten cały czas prowadziła ze swoimi klientami konstruktywną współpracę i nadal to robi.

 

O Davidzie Rowellu

David Rowell dołączył do Hyster w październiku 1972 r. i przepracował w firmie 44 lata. Pracował w dziale sprzedaży i marketingu, w dziale produkcyjnym i na stanowisku kierownika sprzedaży i dystrybucji.  Przez 4 lata David Rowell był także przewodniczącym Brytyjskiego Stowarzyszenia Wózków Przemysłowych (ang. British Industrial Truck Association), za pośrednictwem którego przez ostatnie 20 lat brał czynny udział w budowaniu branży.

Uhonorowaniem kariery Davida Rowella było przyznanie mu w marcu 2017 r. nagrody za całokształt osiągnięć zawodowych podczas uroczystości rozdania nagród 2017 FLTA (Fork Lift Truck Association).