SCHEUERLE RBTS | Zeppelin Polska

System transportu łopat RBTS firmy SCHEUERLE w akcji dla ENERCON

W ramach zakrojonego na szeroką skalę projektu modernizacji farmy wiatrowej w Lorup (Dolna Saksonia), firma ENERCON wymienia 16 starszych turbin wiatrowych na 10 nowoczesnych jednostek typu E-175 EP5. Oprócz budowy nowych wież, przedsięwzięcie to oznacza również realizację złożonej operacji transportowej obejmującej łącznie 30 łopat wirnika. Każda z nich ma niemal 86 metrów długości i należy tym samym do najdłuższych łopat wykorzystywanych w lądowej energetyce wiatrowej na świecie.

Pierwsze transporty zakończyły się sukcesem. Załadunek odbył się w porcie Jade-Weser w Wilhelmshaven, skąd 99,5-metrowe zestawy transportowe pokonały ok. 160 kilometrów do miejsca instalacji – trasa może nie imponująca długością, ale będąca bez wątpienia logistycznym majstersztykiem.

SCHEUERLE RBTS do transportu łopat wirnika | Zeppelin Polska

Z ponad 85-metrowymi łopatami wirnika bezpiecznie załadowanymi, system SCHEUERLE RBTS opuszcza port w Wilhelmshaven.

Technologia, która przekonuje – ENERCON inwestuje w SCHEUERLE RBTS

Jeszcze przed rozpoczęciem projektu, dział logistyki firmy ENERCON zdecydował się na zakup trzech zestawów transportowych typu RBTS (Rotor Blade Transport System) firmy SCHEUERLE. O wyborze zadecydowały nie tylko unikalne właściwości techniczne systemu – takie jak boczne przesuwanie łopaty na platformie dolly, podwójny układ siłowników podnoszących czy żyroskopowo stabilizowana platforma – ale również wysoki poziom wsparcia technicznego oferowanego przez zespół TII SCHEUERLE – od konsultacji projektowej po szkolenia operatorów.

„System RBTS to przemyślane i niezawodne rozwiązanie, które zapewnia naszym kierowcom elastyczność, jednocześnie chroniąc wrażliwe łopaty wirników. Zarówno technologia, jak i wsparcie techniczne były w pełni przekonujące” – powiedział Tino Hülsmeyer, Manager Floty Ciężarowej w ENERCON Logistic.

Wymagająca trasa – technologia na najwyższym poziomie

Już pierwszy etap trasy – zjazd z autostrady – postawił przed zespołem spore wyzwanie. Konieczne było podniesienie tylnego wózka transportowego pod bardzo dużym kątem, by możliwe było pokonanie barier energochłonnych i przydrożnych przeszkód. Nie każdy system jest w stanie sprostać takiej konfiguracji – RBTS firmy SCHEUERLE w pełni udowodnił tu swoją przewagę i możliwości operacyjne.

TII SCHEUERLE RBTS | Zepelin Polska

SCHEUERLE RBTS – elastyczny, modułowy, potężny

System RBTS został specjalnie zaprojektowany do transportu coraz dłuższych łopat wirników nowej generacji turbin wiatrowych. W jego skład wchodzi pojazd ciągnący z naczepą 3- lub 4-osiową, adapter mocujący łopatę oraz samosterujący wózek tylny (trailing unit). Modułowa konstrukcja pozwala na elastyczne dostosowanie do różnych typów łopat oraz wymogów tras. Dzięki dużemu zakresowi podnoszenia oraz zdalnie sterowanemu wózkowi, możliwe jest bezpieczne i sprawne pokonywanie wąskich centrów miast, rond czy skomplikowanych manewrów cofania.

„Ogromny zakres podnoszenia w RBTS był kluczowy dla powodzenia tego projektu. Takie sytuacje nie stanowią żadnego problemu dla naszego systemu” – podkreśla Markus Pflederer, Dyrektor Sprzedaży w TII SCHEUERLE.

Montaż uchwytu łopaty wirnika SCHEUEREL RBTS | Zeppelin

Plug-and-Play w praktyce: prosta i bezpieczna procedura montażu uchwytu łopaty wirnika oszczędza czas, a jednocześnie chroni zarówno personel, jak i materiały.

Precyzja i przygotowanie – klucz do sukcesu

W regionie Friesoythe również konieczne było odpowiednie przygotowanie infrastruktury. Tymczasowo zdemontowano rondo i zabezpieczono je stalowymi płytami, jednocześnie dostosowując promień obrotu łopaty. Jednostka ciągnąca wraz z adapterem musiała przejechać pod wiaduktem w czasie, gdy tylna część zestawu wciąż znajdowała się na rondzie. Wymagało to perfekcyjnej synchronizacji systemu sterowania oraz komunikacji między operatorami.

duży promień skrętu SCHEUERLE RBTS

Wąskie rondo, duży promień skrętu: system SCHEUERLE RBTS z najwyższą precyzją pokonuje wymagające trasy miejskie i śródmiejskie – także nocą.

Manewr końcowy – precyzja, współpraca i doświadczenie

Ostatnim etapem był dojazd do miejsca instalacji – cofanie zestawu na odcinku 800 metrów wzdłuż wąskiej drogi rolniczej. Ze względu na długość ładunku, łopata była niemal całkowicie niewidoczna w lusterkach. Rozwiązaniem okazała się pełna synchronizacja układu kierowniczego tylnego wózka z operatorem. Sterował on ruchem za pomocą zdalnego systemu radiowego, utrzymując jednocześnie pełną kontrolę i orientację w terenie.

Pokonanie ostatnich 800 metrów na biegu wstecznym – doskonała synchronizacja kierowcy z układem sterowania osiami tylnymi umożliwia precyzyjne i bezpieczne dostarczenie łopaty wirnika do miejsca montażu.

Pokonanie ostatnich 800 metrów na biegu wstecznym – doskonała synchronizacja kierowcy z układem sterowania osiami tylnymi umożliwia precyzyjne i bezpieczne dostarczenie łopaty wirnika do miejsca montażu.

Silny zespół, zaawansowana technologia: zadowolone twarze po pomyślnym zakończeniu pierwszych transportów z wykorzystaniem systemu SCHEUERLE RBTS.