Graf Ferdinand von Zeppelin; ©Archiv der Luftschiffbau Zeppelin GmbH

Hrabia Ferdynand von Zeppelin po raz pierwszy wziął udział w locie balonem w 1863 roku jako obserwator podczas amerykańskiej wojny domowej. Podczas wojny francusko-pruskiej 1870/71 doświadczył wojskowego użycia balonów, za pomocą, których pocztę i ludzi można było wywieźć z Paryża, który był oblegany przez Niemców. Te potężne doświadczenia, a także rozmowa, którą wysłuchał generał poczty Stephan na temat „Global Mail and Airship Travel”, doprowadziły do pomysłu hrabiego Zeppelina w 1874 r. Na zbudowanie sterowca.

Graf Ferdinand von Zeppelin; ©Archiv der Luftschiffbau Zeppelin GmbH

Ale dopiero po ukończeniu kariery wojskowej hrabia Zeppelin całkowicie poświęcił się projektowaniu statku powietrznego. Po kilku nieudanych próbach znalezienia darczyńców dla swojego projektu, jego wdrożenie zostało sfinansowane w 1898 r. Przez specjalnie utworzoną spółkę Stock Corporation ds. Promowania podróży statkiem powietrznym. Ponad połowa kapitału pochodziła z prywatnych aktywów hrabiego. Chociaż miał wówczas ponad 60 lat, wytrwale realizował swoją wizję.

LZ 1 – the first Zeppelin. © Archive of airships Zeppelin GmbH

W końcu 2 lipca 1900 r. LZ 1, pierwszy sterowiec zbudowany przez Zeppelina i jego zespół, wystartował nad Jezioro Bodeńskie na pierwszy lot próbny. Były w sumie trzy wejścia tego modelu, zanim został on zdemontowany w tym samym roku ze względów finansowych i spółka operacyjna przeszła w stan likwidacji. Kolejne projekty mogły być realizowane tylko w trudnych warunkach finansowych. Mimo początkowego sukcesu hrabia Zeppelin był zależny od darowizn i dochodów z loterii. LZ 4 zapalił się i został zniszczony podczas wiatrów wichury w 1908 r., Dlatego nie mógł ukończyć planowanego 24-godzinnego testu wytrzymałości, który był warunkiem wstępnym dodatkowego wsparcia finansowego. To nieszczęście, które mogło oznaczać koniec budowy zeppelinów, zamieniło się w szczęście dla hrabiego i jego pomysłu. Tymczasem wizja sterowca znalazła wielu zwolenników w populacji niemieckiej. Ogółem podniesiono ponad 6 milionów marek, aby umożliwić dalszą budowę sterowca. Tak zwany „fundusz narodu niemieckiego Zeppelin” był fundamentem fundacji Zeppelin, która istnieje do dziś.

Dodatkowe informacje:

Zeppelin Museum w Friedrichshafen (Niemcy)

Zeppelin Foundation (tylko język niemiecki)