W środę 9 października redakcja „Warehouse Monitor” wzięła udział w międzynarodowej prezentacji nowych wózków wysokiego składowania Hyster. Spotkanie prasowe odbyło się w Mediolanie. Była to także okazja do tego, by zobaczyć, jak pracuje fabryka wózków w pobliskim Masate oraz do zapoznania się z polityką zarządzania jakością firmy.

Hyster zaprosił europejskich dziennikarzy branżowych, aby – zgodnie z hasłem pierwszej części eventu – poznali: „The Inside Story”. Takie podejście pozwoliło zobaczyć nam m.in. na jakich zasadach oparta jest polityka zarządzania jakością producenta wózków, a także to, jak wygląda praca w fabryce w Masate, położonej w sąsiedztwie Mediolanu.  To w tym miejscu powstaje również nowy produkt, główny bohater październikowego spotkania – wózek wysokiego składowania Hyster.

Nowa gama wózków wysokiego składowania to kamień milowy w historii firmy i nie jest to truizm i wyłącznie hasło promocyjne. O tym jak bardzo jest to ważna grupa urządzeń, może chociażby świadczyć fakt, iż po to, aby przygotować się do produkcji nowego wózka, zakład w Masate został zamknięty latem 2013 r. na kilka tygodni. Ten czas był potrzebny po to, po to aby można było wdrożyć nowe technologie i zamontować nową linię produkcyjną.

85 wózków każdego dnia

– Nowy wózek wysokiego składowania Hyster to odporny na obciążenia i niezawodny produkt, zapewniający dzięki swojej wyjątkowej konstrukcji masztu, zwiększonej wysokości podnoszenia i opuszczania, bardzo wysokie osiągi – zachwala Michele Corini, kierownik produkcji w Masate. – W Masate, produkowanych jest każdego roku ok. 20 tys. egzemplarzy wózka.

Fabryka położona nieopodal Mediolanu zajmuje powierzchnię 35 tys. m2 i zatrudnia ponad 250 pracowników. Z jej linii montażowych na rynek może wjechać średnio 85 wózków dziennie. Tutaj jest także produkowany sprzęt do pracy w magazynach o bardzo wąskich korytarzach (VNA) oraz wózki do kompletacji z wysokiego i niskiego poziomu, wózki podnośnikowe oraz wózki paletowe z napędem. Na terenie zakładu znajduje się też centrum prac nad rozwojem produktu oraz strefa testowa. Faza testowania produktów stanowi bowiem bardzo ważną część procesu produkcyjnego. Pięćdziesięciometrowy tor próbny w Masate gwarantuje, że w pełni można sprawdzić możliwości sprzętu, np. nowych wózków wysokiego składowania. Test obejmuje: kontrolę energooszczędności, prędkości podnoszenia i jazdy, wydajności produkcyjnej oraz stabilności.

Duża nadzieja na efekt „WoW”

Druga część eventu, która odbyła się w dawnym studiu telewizyjnym w Mediolanie, jako wiodące hasło miała: „World of Warehousing”, co organizatorzy podsumowali lapidarnym i dojść jednoznacznie kojarzącym się skrótem… „WoW”. Taki też efekt miała wykazać prezentacja nowego produktu, nad którym firma pracowała przez ostatni czas – nowym modelem wózka wysokiego składowania. Chociaż urządzenie czeka teraz najtrudniejszy etap, czyli oceny samych użytkowników, to wstępnie można powiedzieć, że wózek, który zobaczyłem w Mediolanie, jest jednym z najciekawszych urządzeń na rynku w tej grupie produktów.

– Wózek wysokiego składowania to numer jeden wśród produktów magazynowych oraz rdzeń większości flot wózków do obsługi ładunków – mówi Ralf Mock, dyrektor zarządzający na region EMEA w NMHG. – Najnowszy model wózka wysokiego składowania Hyster został zaprojektowany w taki sposób, aby zapewniać wysoką pewność i niezawodność oraz niskie koszty eksploatacji w wymagających warunkach roboczych na całym świecie.

Podnoszenie do 12,5 metra

Nowy wózek wysokiego składowania został zaprojektowany do podnoszenia ładunków na wysokość do 12,5 m. Charakteryzuje się też wysokim zaawansowaniem technologicznym –  wyposażony jest m.in. w zaprojektowany na nowo maszt oraz modułowy przedział dla operatora. Dostępne są dwa rodzaje masztów, w których zastosowano innowacyjne rozwiązania. Dzięki nowej, opatentowanej konstrukcji ceownika masztu, zachowany został udźwig resztkowy na większych wysokościach. Poprzez zmniejszenie szerokości ceownika zwiększona została również widoczność dla operatora.

– Dotąd dwutonowe wózki były wybierane niekoniecznie do podnoszenia 2-tonowych ładunków, ale w celu zapewnienia większego udźwigu przy większych wysokościach podnoszenia – mówi Robert O’Donoghue, kierownik ds. strategii produktów w NMHG. – Nasz nowy wózek zapewnia szybszą prędkość podnoszenia i opuszczania oraz większy udźwig resztkowy przy zmniejszonym tarciu pomiędzy segmentami masztu.  Niektóre firmy odkryją zatem, że mogą wybrać mniejszy wózek tam, gdzie wcześniej wymagany był wózek o większej szerokości.

Wózek, zapewniający prędkość jazdy do 14 km/h oraz prędkość podnoszenia wynoszącą 0,8 m na sekundę, przeszedł pozytywnie testy w licznych zakładach pracy, w tym w DHL oraz Renault.

– Szeroko zakrojone badania, testy przeprowadzone przez operatorów, ich ocena i opinia zwrotna przyczyniły się do powstania tych wózków.  Zamiast powierzać testowanie wózków jednemu lub dwóm dyrektorom ds. produktów, zleciliśmy je ponad 50 operatorom – mówi Ralf Mock.

Przedział operatora dostępny jest w wersji z czterema różnymi kształtami podwozia: standardowym, wąskim oraz dwoma rodzajami podwozi do obsługi regałów wjezdnych. Podwozie przedziału operatora wózka, które wcześniej składało się z jednego elementu, zbudowane jest z trzech części, składających się z podstawy, przedziału operatora oraz osłony górnej.

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez firmę Hyster, operator wsiada i wysiada z wózka około 60 razy w ciągu 12-godzinnej zmiany roboczej, dlatego kwestia łatwego wsiadania i wysiadania z wózka została uwzględniona w projekcie, w wyniku czego wózek został wyposażony w specjalne uchwyty oraz niski, szeroki stopień. Łatwy dostęp oraz przestronny i komfortowy przedział operatora umożliwiają operatorowi wózka bardziej intensywne i szybsze wykonywanie zadań oraz przeciwdziałanie zmęczeniu.

Do gamy nowych wózków wysokiego składowania Hyster została włączona szeroka gama nowych podzespołów, mających za zadanie zwiększyć wygodę operatora. Zaliczają się tu nowy regulowany podłokietnik oraz kolumna kierownicy, nowe silniki (napędowy/pompy/wspomagania sterowania), nowy wyświetlacz klasy premium oraz nowy system minidźwigni, który został zainstalowany w gamie elektrycznych wózków Hyster z przeciwwagą.  Dostępna jest również opcja z drążkiem sterowniczym.

W celu zwiększenia prędkości i dokładności wykonywania manewrów, opcjonalny system pozycjonowania laserowego oświetla regał podczas podnoszenia ładunku ponad wysokość swobodnego podnoszenia (ok. 2 m). NACCO Materials Handling Group pochwaliło się tym, że jest obecnie jedyną spółką oferującą tę opcję na świecie.

– Wspólnie z naszymi klientami z sektora obsługi ładunków dążymy do stworzenia produktu spełniającego ich szczególne wymagania w zakresie zastosowania wózków oraz powiązanych z nimi usług, zapewniając niezawodność w wymagających warunkach roboczych oraz przy dużej intensywności prac – mówi Ralf Mock. – Poprzez sieć partnerów dystrybucyjnych oferujemy globalną dostępność sprzętu, potężne wsparcie serwisowe oraz silne, lokalne wsparcie infrastruktury.

Tekst: Sebastian Śliwieński, redaktor naczelny „Warehouse Monitor”

Fot.: Sebastian Śliwieński / Hyster

czytaj więcej:

http://www.warehouse-monitor.pl/index.php/rynek/wozki-widowe/1716-na-pokazie-nowego-wozka-wysokiego-skadowania-hyster-