Nowy kamień milowy w transporcie ciężkim: platforma boczna STB 320, opracowana przez firmę TII SCHEUERLE we współpracy z firmą transportową Spedition Kübler, pomyślnie zakończyła swój pierwszy przejazd. Maszyna została wykorzystana do przewozu 285-tonowego transformatora dla operatora sieci przesyłowej TransnetBW.
Wieczorem 9 lipca 2025 roku, około godziny 19:00, rozpoczęto wyjątkową operację transportową w pobliżu towarowej stacji kolejowej w Offenburgu. Celem przejazdu była stacja elektroenergetyczna Offenburg-Weier, oddalona o około 10 kilometrów. Stacja ta jest modernizowana w ramach rozbudowy sieci przesyłowej w południowo-zachodnich Niemczech – do obsługi wyższego poziomu napięcia. STB 320 pokonał wymagającą trasę w ciągu około trzech godzin, mierząc się m.in. z newralgicznymi przeprawami mostowymi, ciasnymi rondami oraz złożoną organizacją ruchu miejskiego.
Osiągi na zakrętach SCHEUERLE STB 320 wykazuje doskonałą zwrotność, nawet na ciasnych zakrętach.
Dedykowany do transportu transformatorów – zoptymalizowany pod kątem infrastruktury krytycznej
STB 320 został opracowany specjalnie z myślą o przewozie najcięższych transformatorów. Priorytetem było stworzenie modularnego, zoptymalizowanego wagowo systemu transportowego, który zapewni maksymalne bezpieczeństwo i nośność, nawet w najtrudniejszych warunkach infrastrukturalnych. Projekt powstał w ścisłej współpracy z firmą Kübler Spedition, wieloletnim użytkownikiem rozwiązań TII, i został w pełni dostosowany do wymagań stawianych przez transformację energetyczną i modernizację sieci przesyłowych.
Szczególnym wyzwaniem na trasie przejazdu były dwa obiekty mostowe – w tym blisko 80-metrowy most wspornikowy nad rzeką Kinzig. Konwencjonalne pojazdy nie spełniłyby w tym przypadku wymagań dotyczących dopuszczalnego obciążenia statycznego. Jednak zredukowana masa własna STB 320 oraz elastyczna konfiguracja osi umożliwiły bezpieczne pokonanie mostu – co stanowiło jednoznaczny dowód na wysoki poziom zaawansowania technicznego konstrukcji.
TIISCHEUERLE-STB320-pierwszy transport-lipiec 2025.
Precyzja w ruchu
Już podczas załadunku transformatora na stacji kolejowej widoczna była technologiczna dojrzałość nowej platformy. Dzięki hydraulicznie regulowanym belkom pomocniczym, STB 320 mógł być pozycjonowany z dokładnością do milimetra. W trakcie całej trasy pojazd imponował znakomitą zwrotnością i adaptacyjnością – w tym możliwością podnoszenia i opuszczania ładunku w celu przejazdu pod kładką dla pieszych oraz przeskakiwania nad wysokimi wysepkami drogowych.Na miejscu docelowym transformator został precyzyjnie opuszczony na przygotowane fundamenty z wykorzystaniem pokładowej hydrauliki – szybko, bezpiecznie i bez potrzeby angażowania dodatkowego sprzętu dźwigowego.
STB 320 z powodzeniem pokonuje trasę przez Offenburg, w tym kilka wąskich gardeł związanych z infrastrukturą.
Realne wsparcie transformacji energetycznej
Debiut STB 320 stanowi wyraźny dowód na to, że nowoczesna technologia transportowa może aktywnie wspierać realizację programu transformacji energetycznej. W obliczu rosnących wymagań w zakresie rozbudowy sieci i instalacji energetycznych, platforma STB 320 oferuje perspektywiczne rozwiązanie dla transportu transformatorów w trudnych warunkach terenowych i infrastrukturalnych.
„Dzięki STB 320 dysponujemy rozwiązaniem transportowym doskonale dopasowanym do współczesnych wymagań w zakresie przewozu transformatorów. Połączenie wysokiej ładowności, niskich nacisków osiowych oraz elastycznych możliwości zastosowania otwiera przed nami zupełnie nowe scenariusze transportowe – zwłaszcza w lokalizacjach wrażliwych infrastrukturalnie. Udany pierwszy przejazd pokazał, że jesteśmy doskonale przygotowani na przyszłe wyzwania.”
– podsumował zespół Kübler Spedition.
Wieczorny transport transformatora przebiega zgodnie z planem. Po przejechaniu około dziesięciu kilometrów przez tereny miejskie transformator dociera do podstacji.
Całkowita długość około 80 metrów widok z lotu ptaka podkreśla wymiary transportu i precyzyjną koordynację wszystkich zaangażowanych elementów.