Transport łodzi podwodnej U17 z Muzeum Techniki w Speyer do siostrzanego muzeum w Sinsheim prawdopodobnie zostanie uznany za wydarzenie roku dla miłośników transportu ciężkich ładunków. Zespół firmy przewozowej Kübler przetransportował spektakularny ładunek drogą lądową na 30 liniach osiowych SCHEUERLE InterCombi, pokonując po drodze liczne przeszkody. Trudna trasa i specjalny ładunek wymagały precyzyjnego manewrowania i kilku wyważonych operacji – a także pierwszego na świecie obrócenia łodzi podwodnej na modułowym transporterze. Bez know-how dostawcy logistyki ciężkich ładunków i wydajnej technologii transportowej TII SCHEUERLE, ten wyjątkowy transport nie byłby możliwy. W ten sposób TII SCHEUERLE w imponujący sposób zademonstrowało, jak hasło firmy „Move the World” po raz kolejny stało się faktem!.

Śledząc akcję na żywo lub oglądając transmisję w Internecie, dziesiątki tysięcy osób przez ostatnie cztery tygodnie z zapartym tchem obserwowało, jak 350-tonowy okręt podwodny U17 przemieszczał się z Muzeum Techniki w Speyer do siostrzanego muzeum w Sinsheim. Było to niezwykle trudne przedsięwzięcie logistyczne, ponieważ kolosalna konstrukcja o długości 90 metrów i wysokości 10 metrów musiała pokonać liczne przeszkody. W tym niskie mosty, linie wysokiego napięcia oraz wąskie, kręte drogi pagórkowatego regionu Kraichgau. Aby zapewnić bezpieczny przejazd pod przeszkodami, okręt musiał być wielokrotnie obracany o 70 lub więcej stopni wokół własnej osi przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Dzięki temu w ciągu zaledwie kilku minut wieża okrętu była obracana na bok, co pozwalało na zmniejszenie wysokości transportu do wymaganego prześwitu.

Równoważenie i poziomowanie InterCombi zapewniło bezpieczny dostęp do pokładu pontonu

Transport rozpoczął się na rzekach Ren i Neckar, obejmując trasę od Speyer, przez Mannheim, aż do Haßmersheim. Morski oldtimer został załadowany na rzeczny ponton, który ułożono na 30 liniach osiowych InterCombi, dostarczonych przez spółkę zależną TII Group – TII SCHEUERLE, Specjalizującą się w transporcie ciężkich ładunków zarówno po drogach utwardzonych, jak i poza nimi. Załadunek i rozładunek, łącznie ważącego około 500 ton ładunku, był precyzyjną operacją. Ponton o długości 66 metrów i szerokości 11,5 metra musiał być nieustannie poziomowany, aby zrównoważyć zmieniające się obciążenie.

W tym czasie modułowe transportery SCHEUERLE przemieszczały okręt podwodny z ogromną precyzją – centymetr po centymetrze. Załoga Spedition Kübler uważnie monitorowała 240 kół InterCombi, dbając o to, aby zarówno ponton, jak i U17 były zawsze idealnie wyważone, dzięki kompensacji osi o wysokości 650 milimetrów. Po około trzech godzinach operacja została pomyślnie zakończona. Ponton, wypożyczony z Kolekcji Wycen Technologii Obronnych Federalnego Urzędu ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Służbowego Bundeswehry (BAAINBw), był gotowy do transportu przez rzekę w procedurze konwoju typu push.

Sukces ten nie był przypadkowy – Spedition Kübler, dostawca logistyki ciężkich ładunków z Michelfeld-Erlin, miał już na swoim koncie wiele spektakularnych transportów na zlecenie muzeów techniki w Sinsheim i Speyer. Wcześniej firma przetransportowała m.in. Concorde’a, Airbusa A380 oraz łódź mieszkalną rodziny Kelly do tych placówek.

Ostateczne lądowanie: U17 dotarł do brzegu dzięki połączonym wysiłkom ludzi i maszyn

Przed wyładunkiem w Haßmersheim zespoły z Kübler, Fischer Kran Transporte, Van der Wees oraz muzeów technicznych Sinsheim-Speyer musiały współpracować, aby podnieść U17 na wysokość 1,4 metra. Operacja ta wymagała użycia ośmiu siłowników hydraulicznych. Dzięki czemu 30 linii osiowych SCHEUERLE InterCombi mogło ponownie wjechać pod okręt podwodny, przygotowując go do ostatecznego wyładunku. Precyzyjne wyważenie pontonu oraz osi było kluczowe dla sukcesu całego przedsięwzięcia. Szczególnie biorąc pod uwagę wyzwanie, jakim był silny prąd rzeki Neckar. Modułowe pojazdy platformowe ostrożnie przedostały się przez rampy, manewrując pod U17, a następnie, centymetr po centymetrze, przetransportowały ładunek z powrotem na ląd. „Okręt podwodny jest już na lądzie. To jednak dopiero początek – teraz musimy połączyć wszystkie siły, ponieważ jutro rozpoczyna się transport drogowy” – skomentował Frieder Saam, zawodowy operator i kierownik transportu w Spedition Kübler.

Udana światowa premiera: U17 przejeżdża pod taśmociągiem cementowym

Doświadczony ekspert w dziedzinie transportu ciężkiego doskonale zdawał sobie sprawę z wyzwań, jakie czekały na trasie. Droga była wymagająca, prowadząc przez pagórkowaty region Kraichgau w północno-zachodniej Badenii-Wirtembergii. Pierwsze poważne wyzwanie pojawiło się przed dotarciem do Neckarmühlbach – konieczność przejazdu pod taśmociągiem cementowym. Aby to umożliwić, okręt podwodny U17 musiał zostać po raz pierwszy przechylony hydraulicznie na naczepie niskopodwoziowej, korzystając ze specjalnego urządzenia do obracania. Po udanej „próbie generalnej” na wodzie, światowa premiera na lądzie również zakończyła się sukcesem, w dużej mierze dzięki solidnemu sprzętowi transportowemu TII SCHEUERLE.

„Aby sprostać takim transportom, potrzebujemy wysokiej jakości, wytrzymałych i precyzyjnie sterowanych modułowych linii osiowych. Współpracujemy z TII SCHEUERLE od ponad 35 lat i zawsze byliśmy pod wrażeniem niezawodności ich pojazdów” – tłumaczy Frieder Saam. Seria SCHEUERLE InterCombi idealnie spełnia te wymagania. Składa się z modułowego pojazdu platformowego o szerokości 3 metrów, który umożliwia realizację szerokiego zakresu zadań transportowych. Niska wysokość platformy, wynosząca 1190 milimetrów w pozycji jazdy, oraz szeroka podstawa nośna sprawiają, że linie osi są doskonałym wyborem do przewozu ładunków o wysokim środku ciężkości, takich jak U17. Dodatkowo, system ten umożliwia manewrowanie obrotowe.

Podczas transportu U17, pojazdy InterCombi wykazały swoją wszechstronność. Mogą być wykorzystywane nie tylko jako zestawy przyczep, ale także jako zestawy ciągnik-naczepa lub samobieżne transportery. Moduły te mogą być łączone wzdłuż i w poprzek, co umożliwia realizację nawet najcięższych transportów po drogach publicznych. Dzięki swojej elastyczności i zmienności, moduły InterCombi stanowią wszechstronne rozwiązanie do transportu najcięższych maszyn budowlanych i górniczych, długich materiałów, elementów turbin wiatrowych, transformatorów, elementów mostów i innych ciężkich ładunków.

Jazda w złym kierunku na drodze ekspresowej A6 z prędkością 15 km/h

W Bad Rappenau na konwój czekały kolejne wyzwania: ciasne zakręty, ostre nawroty i liczne wysepki. Jednak trasa wzdłuż całkowicie zamkniętej drogi ekspresowej A6, prowadząca z Bad Rappenau do Sinsheim, choć pełna widzów i pod eskortą policji oraz pojazdów wsparcia, była rutynowym zadaniem dla doświadczonego zespołu. Na tej części drogi U17 musiał zostać ponownie obrócony, aby wieża okrętu podwodnego nie kolidowała z liniami wysokiego napięcia. Aby zjechać z autostrady w Sinsheim/Steinsfurt, Frieder Saam musiał przenieść konwój na przeciwny pas ruchu i pokonać ostatnie pięć kilometrów w tzw. „wrong-way” z maksymalną prędkością 15 km/h.

Przed przekroczeniem linii kolejowej niedaleko Ittlingen, okręt podwodny musiał być po raz ostatni przechylony na bok, aby bezpiecznie przejechać pod przewodami linii energetycznych. Następnie konwój ruszył w stronę centrum miasta, dostarczając widzom kolejnych emocji. Ciężki transport przejeżdżał zaledwie kilka centymetrów od fasad domów, gdzie płachty ochronne zabezpieczały brukowane ulice przed uszkodzeniami. W dzielnicy Sinsheim, Hilsbach, Frieder Saam pokonał wyjątkowo trudne skrzyżowanie w centrum miasta, manewrując U17 przez bardzo wąską przestrzeń między ścianą kościoła a budynkiem mieszkalnym, zachowując zaledwie kilkucentymetrowy odstęp.

Po udanym manewrze mógł na chwilę odetchnąć i uczestniczyć w ceremonii stukania w beczkę piwa, będącej lokalnym symbolem sukcesu. Następnie, po trudnym zjeździe zygzakiem, podczas którego konieczne było usunięcie kilku znaków drogowych, U17 dokonał spektakularnego wejścia na teren sportowy TSG Hoffenheim.

Ostatni kilometr do Muzeum Techniki w Sinsheim był prawdziwym świętem, w którym uczestniczyły zespoły muzyczne i tysiące widzów, ponownie towarzyszących U17. Łódź podwodna została powitana owacyjnie, gdy Frieder Saam manewrował przez ostatni zakręt na teren muzeum, przy akompaniamencie gromkich braw. Zakończenie tego niezwykłego transportu, gdy eksponat zaparkował przed swoją przyszłą lokalizacją, było momentem pełnym emocji i z pewnością wywołał dreszcze. Teraz okręt czeka na pierwszych odwiedzających, a będą mogli go zobaczyć od lata 2025 roku. Dyrektor muzeum, Hermann Layher, oraz urzędujący burmistrz Sinsheim, Jörg Albrecht, wyrazili swoje podziękowania wszystkim zaangażowanym i wspierającym. Ogromnie doceniając ich wkład w realizację tego imponującego przedsięwzięcia logistycznego.

Gwarancje sukcesu: pięć lat planowania i know-how firmy Kübler wraz ze sprzętem firmy TII SCHEUERLE

W ubiegłym roku wycofany z eksploatacji okręt podwodny został przetransportowany z Fiordu Kilońskiego do Speyer, głównie drogą wodną. Na czterokilometrowym odcinku z lokalnego portu w Speyer do Muzeum Techniki, firma Spedition Kübler wykorzystała 30 linii osiowych SCHEUERLE InterCombi. Prawdopodobnie najdłuższą kombinację sztywnych naczep platformowych używaną na drogach publicznych w Niemczech. Postój był konieczny, ponieważ eksperci z Muzeum Techniki w Speyer musieli usunąć akumulatory i obciążniki nurkowe ważące kilka ton. Nie było możliwe podczas demilitaryzacji okrętu w stoczni Thyssenkrupp Marine Systems w Kilonii. Planowanie całego tego skomplikowanego zadania transportowego zajęło pięć lat.

Podczas drugiej części trasy Muzeum Techniki stworzyło dla fanów transportu ciężkiego oraz innych obserwatorów prawdziwe widowisko. Przez cztery tygodnie dostarczało im niesamowitych emocji. Na trasie konwoju miejscowi burmistrzowie witali uczestników, a lokalne kluby i ogródki piwne dbały o gastronomiczne potrzeby licznie zgromadzonej publiczności. Spektakl przyciągnął również liczne przedszkola i klasy szkolne. Młodzież wykorzystała tę okazję do edukacyjnych wycieczek, co szczególnie ucieszyło dowódcę U17, Jürgena Webera. Weber, który towarzyszył transportowi wraz ze swoją załogą na wielu etapach podróży, z radością dzielił się swoją wiedzą o okręcie i opowiadał o życiu na jego pokładzie. „Ogromne zainteresowanie widzów sprawiło, że czuliśmy się wyjątkowo. To było niezapomniane doświadczenie dla całego zespołu, i jesteśmy dumni, że U17 jest teraz dostępny dla publiczności”, powiedział Weber.