SPMT PowerHoss firmy SCHEUERLE wspiera przebudowę pasa startowego w Genewie

Szwajcarski operator logistyczny Friderici Spécial nabył cztery moduły SPMT PowerHoss od TII SCHEUERLE jako nowe podwozia dla dwóch suwnic bramowych. To specjalistyczne wyposażenie odegra kluczową rolę w przebudowie pasa startowego na lotnisku w Genewie, gdzie niezawodność i nośność są absolutnie krytyczne — najmniejszy błąd może zakłócić ruch lotniczy. Przeprowadzone testy potwierdziły, że SPMT PowerHoss doskonale spełnia wymagania tej wyjątkowej misji.

Pas startowy portu lotniczego w Genewie wymaga gruntownej modernizacji. Dotychczas wykorzystywano tam dwie mobilne suwnice bramowe do wymiany prefabrykowanych płyt betonowych o wymiarach 15 × 8 metrów i masie 180 ton każda, z których zbudowana jest nawierzchnia pasa. Jednak wiek urządzeń dał o sobie znać — szczególnie podwozia stawały się coraz większym problemem. Lotnisko rozpoczęło więc poszukiwania nowego rozwiązania. Wspólnie z TII SCHEUERLE, ekspertem w dziedzinie transportu ciężkiego, Friderici Spécial opracowało koncepcję wymiany podwozi suwnic na dwa moduły SPMT PowerHoss 260. Każdy z nich, wyposażony w sześć linii osi, oferuje nośność 256 ton.

Konstrukcja musiała jednak udowodnić, że spełnia najwyższe standardy niezawodności. Choć prace prowadzone są wyłącznie nocą, w trakcie przerwy w operacjach lotniczych, ewentualna awaria sprzętu na pasie startowym oznaczałaby wstrzymanie ruchu lotniczego — a port w Genewie posiada tylko jeden pas. „Musieliśmy opracować listę wszystkich możliwych scenariuszy awaryjnych oraz plan działania dla każdego z nich. Niezależnie od sytuacji, musimy być w stanie usunąć suwnice z pasa zanim loty zostaną wznowione,” wyjaśnia André Friderici, dyrektor techniczny Friderici Spécial. Dlatego pojazdy SPMT PowerHoss zostały wyposażone w specjalne punkty zaczepowe umożliwiające ich przestawienie przy użyciu holownika lotniskowego.

SPMT PowerHoss firmy SCHEUERLE wspiera przebudowę na lotnisku w Genewie

Wszechstronne, wydajne, niezawodne – samobieżne moduły transportowe SPMT PowerHoss od TII SCHEUERLE to sprawdzone rozwiązanie do realizacji nawet najbardziej wymagających zadań transportowych – zarówno w przemyśle, na placach budów, jak i w skomplikowanych projektach infrastrukturalnych.

Zwrotność PowerHossów otwiera nowe możliwości

Lotnisko w Genewie przeprowadziło wspólnie z Friderici Spécial test awaryjnego scenariusza. „Wszystko przebiegło zgodnie z planem. Zarówno PowerHoss, jak i procedury zadziałały bez zarzutu,” relacjonuje Friderici. Co więcej, zespół był zaskoczony dodatkowymi możliwościami, jakie daje nowy system. „Różnica w porównaniu do dotychczasowego rozwiązania jest ogromna. Przeskok technologiczny, szczególnie w zakresie manewrowości, jest imponujący. PowerHoss oferuje wszystkie znane tryby sterowania wielokierunkowego, co zapewnia elastyczność i precyzję. Lotnisko jest bardzo zadowolone,” dodaje dyrektor techniczny.
Teraz pozostało tylko potwierdzić, że suwnice, z nowymi podwoziami PowerHoss, poradzą sobie z unoszeniem i transportem 180-tonowych płyt betonowych oraz że dysponują odpowiednim zapasem mocy. „Testujemy je z ładunkiem 240 ton. Nie mam żadnych wątpliwości, że PowerHossy poradzą sobie bez problemu,” zapewnia Friderici. Od kwietnia suwnice mają wejść do regularnej eksploatacji — z perspektywą działania na kolejne dekady.

PowerHoss sprawdzony w praktyce — również poza lotniskami

Zanim jeszcze SPMT PowerHoss trafił na lotnisko w Genewie, Friderici Spécial przeprowadziło liczne testy jego przydatności operacyjnej. Moduły były wykorzystywane m.in. do transportu transformatorów o masie ponad 100 ton oraz głowicy wiertnicy tunelowej w wąskim tunelu. PowerHoss musiał wykazać się zarówno udźwigiem, jak i manewrowością. Doświadczeni specjaliści Friderici podkreślają również wartość technicznego wsparcia ze strony inżynierów TII SCHEUERLE.

Moduły transportowe z serii SPMT PowerHoss to samobieżne pojazdy przeznaczone do wewnątrzzakładowych operacji transportu ciężkiego. Łączą zalety klasycznych SPMT — pełną funkcjonalność i modułowość — z własnym zintegrowanym napędem (PPU) i systemem plug-and-play. Modele są dostępne w wersjach z dwiema, czterema lub sześcioma liniami osi, o nośności odpowiednio do 85, 175 lub 330 ton na moduł. Zestaw złożony z PowerHossów 330 (6 osi każdy) pozwala na przemieszczanie ładunków o masie całkowitej do 1 320 ton.