Kwiecień 2016
W 2016 r. Hyster obchodzi 35-lecie produkcji wózków widłowych w zakładzie produkcyjnym w Craigavon, Irlandii Północnej. Aby uczcić ten kamień milowy spółka Hyster zorganizowała imprezę, na której zaprezentowała postępy poczynione przez fabrykę i osiągnięcia, które mają być wprowadzone w przyszłości. Po raz pierwszy przedstawiła także nową serię wózków XT.
– W latach 80-tych XX wieku standardem, którego realizacji podjęliśmy się w zakładzie, było oferowanie niezawodnych, solidnych i przystępnych cenowo wózków widłowych – mówi wiceprezes produkcji i logistyki na region EMEA Alan Little, który dołączył do firmy w 1983 r. – Te zasady projektowe nadal leżą u podstaw konstrukcji wszystkich produktów Hyster®.
Lata 80. – Początki…
Fabryka w Craigavon, obecnie największy zakład produkujący wózki widłowe w Wielkiej Brytanii, rozpoczęła swoją działalność w kwietniu 1981 roku. Fabryka została zbudowana za 25 milionów funtów w jednym celu – aby wyprodukować wysokiej jakości wózki, które byłyby konkurencyjne na rynkach światowych.
Wysoce zautomatyzowany zakład produkcyjny wyposażony został w najnowocześniejsze zrobotyzowane systemy i numerycznie sterowane maszyny tnące i frezarki. Z początkowych 22000 m2 powierzchni produkcyjnej i 4000 m2 powierzchni biurowej zakład rozrósł się do łącznej powierzchni ponad 41300 m2, zatrudniając kilkuset pracowników.
Każdego roku w Craigavon produkowane jest tysiące wózków widłowych, w tym energooszczędne wózki czołowo spalinowe, wózki elektryczne i na baterie. Wysoka ilość tych wózków jest eksportowana przez firmę Hyster® do krajów europejskich, Rosji, Afryki i na Bliski Wschód.
W latach 80. XX wieku funkcjonalność fabryki była mocno ograniczona, ze względu na fakt, że początkowo produkowała ona tylko jeden typ wózka. – W 1981 r. wyprodukowanie wózka widłowego zajmowało nam 10 dni. Dzisiaj czas produkcji skrócił się do czterech dni od momentu odebrania surowca do wysyłki, z zwiększoną elastycznością, aby szybko spełnić oczekiwania klienta, pomimo produkowania szerokiej gamy wózków i konfiguracji” – mówi Alan Little.
XL – brytyjski wózek nr 1 na eksport
– Światowej sławy wózek Hyster H40-60 XL (o udźwigu 2-3 tony) był pierwszym produktem produkowanym w Craigavon – informuje David Rowell menedżer ds. wprowadzania produktu Hyster® na rynek.
– W tamtym czasie był on popularną maszyną, dedykowaną przedsiębiorcom z przemysłu spożywczego i branży dystrybucyjnej. Stał się wyznacznikiem standardu jakości, trwałości i funkcjonalności. Nigdy przedtem wózki tak dobrej jakości nie były oferowane za tak przystępną cenę.
W pierwszych 20 miesiącach produkcji sprzedanych zostało około 3000 modeli H40-60, przez co wózek ten stał się nr 1 w Wielkiej Brytanii wśród wózków przeznaczonych na eksport.
Niedługo później fabryka zaczęła produkcję kolejnych modeli, w tym serii S25, 30, 35 XL o udźwigu od 1,25 do 1,75 (z oponami opaskowymi) i modeli H25, 30, 30 XL (z oponami pneumatycznymi), seryjnie wyposażonymi we wspomaganie układu kierowniczego i automatyczną przekładnię napędową.
– Jedną z ich ważniejszych cech konstrukcyjnych była prostota obsługi, oferowana szczególnie z myślą o niedoświadczonych kierowcach – mówi David Rowell.
Lata 90. XX wieku – Inwestycje i rozwój
W ciągu 10 lat po uruchomieniu produkcji zakład w Craigavon wyprodukował ponad 50000 wózków widłowych. Wiązało się to ze znaczną inwestycją w 1991 r. w rozbudowę zakładu i niemalże podwojeniem siły roboczej.
W 1995 r. po raz pierwszy wprowadzono w fabryce w Craigavon strategię dostosowania przepływu do zapotrzebowania (ang. Demand Flow Technology, DFT), którą realizują obecnie wszystkie zakłady produkcyjne grupy na całym świecie. Ten pionierski system przekształcił produkcję w taki sposób, że dał fabrykom zdolność produkowania dowolnego modelu, dowolnego dnia, zależnie od zapotrzebowania klienta.
Procesy te wykorzystują elastyczną siłę roboczą i dostosowują ilość i dobór produktów do rzeczywistych wartości sprzedaży oraz maksymalizują produkcję i aktywa finansowe poprzez eliminowanie odpadów. W przeciwieństwie do systemu, w którym jakość wózka jest sprawdzana po jego wyprodukowaniu, w systemie DFT kontrola jakości stanowi integralną część procesu montażowego, sprawiając, że jakość jest wbudowana w maszynę.
Lata 90. XX wieku były świadkiem wprowadzenia na rynek serii XM, stworzonej przy wykorzystaniu dostępnych nowych technologii.
Konstrukcja popularnej serii H2.00 – 3.20XM miała sprawić, że transport nawet najcięższych ładunków miał się stać lekką pracą.
– Seria XM oferowała nieprześcignione czasy bezawaryjnej pracy, doskonały komfort jazdy i dużą wydajność – mówi David Rowell. – Kabina operatora została całkowicie odizolowana, co zminimalizowało wibracje, a wózek zapewniał doskonałą widoczność przez maszt i wyjątkowo niski poziom hałasu.
W tamtym czasie w ramach serii XM dostępnych było 14 modeli i stało się jasne, że był to krok do oferowania klientom większego wyboru maszyn, dostosowanych do ich konkretnych zastosowań.
Wiek XXI – Większy wybór dla klienta i wydajność energetyczna
W 2003 r. fabryka wdrożyła kolejną znaczną inwestycje, dążącą do przekształcenia jej w wiodące globalnie centrum produkcji. Jak twierdzi Allan Little, nieprzerwana konkurencyjność zakładu w Craigavon wiązała się z wysoką jakością pracowników – Stworzyliśmy wysoce wykwalifikowany i zmotywowany zespół, który potrafi w szybkim tempie dostosowywać się do technik usprawniających działalność i zapewniać w ten sposób wysoki poziom wydajności produkcyjnej.
Na linię produkcyjną wjechała wtedy seria Hyster Fortens®, która w ostatniej dekadzie pełni rolę produktu flagowego marki i zapewnia swoim odbiorcom szeroki wybór asortymentu.
Seria wózków z silnikiem spalinowym stanowi opcję premium, dostosowaną do dowolnego zastosowania, a w zakładzie w Craigavon na potrzeby odbiorców europejskich produkowane są wszelkiego typu maszyny od kompaktowych wózków H1.6-2.0FTS po modele H4.0 -5.5FT.
Seria Fortens® jest oferowana wraz doskonałymi opcjami dostosowującymi wózek do szeregu konkretnych zastosowań, w tym operacji wykorzystujących osprzęt, np, w branży papierniczej, produkcyjnej, recyklingu, napojów, metali i budowlanej lub wszędzie tam, gdzie przestrzeń jest ograniczona.
W 2009 r. w zakładzie w Craigavon wprowadzona została produkcja mieszana modeli z silnikiem spalinowym oraz modeli z akumulatorem, rozkład fabryki został dostosowany tak, aby pomieściła ona obie linie produkcyjne.
Wprowadzenie w 2008 r. serii XN i XNT elektrycznych wózków widłowych ugruntowało pozycję marki Hyster® jako światowej klasy dostawcy wózków charakteryzujących się niskim zużyciem paliwa, obniżonymi wymaganiami konserwacyjnymi, minimalnymi kosztami eksploatacyjnymi i zerową emisją.
Obecnie Hyster® produkuje zróżnicowaną gamę wózków elektrycznych, obejmującą mocne, solidne i wysokowydajne wózki widłowe obok niewielkich, trzykołowych modeli elektrycznych, które są najbardziej oszczędne pod względem zużycia paliwa w swojej klasie.
– Wypracowaliśmy jasną formułę na to, w jaki sposób dobór wózka może znacząco wpłynąć na łączną wydajność produkcyjną i koszty działalności – twierdzi David Rowell. – Wybór wózka przez klienta powinien zależeć od tego do jakich prac będzie on używany. My budujemy wózki do różnego typu zastosowań, od intensywnych zastosowań przy pełnym udźwigu do lekkiej pracy przerywanej. Wózki mogą wyglądać bardzo podobnie, ale tak naprawdę liczy się to, co dzieje się w ich wnętrzu.
Żaden inny producent nie oferuje tak dużego wyboru wózków, dostosowanych do wymagań budżetowych i eksploatacyjnych klienta. W rzeczywistości z linii produkcyjnej w Craigavon zjeżdża kilkanaście różnych rodzajów 2,5-tonowych wózków Hyster® z przeciwwagą.
2016 – Wprowadzenie serii Hyster XT
W kwietniu 2016 r., podczas obchodów uroczystości 35-lecia fabryki, spółka Hyster zaprezentowała najnowszy model w swoim portfolio ciężkich wózków produkowanych w Craigavon, tj. Serię Hyster® XT. Ta trwała seria wózków widłowych o udźwigu od 2 do 3 ton została zaprojektowana do różnego typu codziennych zastosowań w logistyce, dystrybucji i produkcji. Wyprodukowana z użyciem sprawdzonych, wysokiej jakości podzespołów seria XT zapewnia operatorom długotrwałą i niezawodną wydajność po atrakcyjnej cenie.
– Solidna, prosta konstrukcja modeli XT i prostota ich obsługi odzwierciedlają ducha modeli XL z 1981 r. i dodatkowo jest wzbogacona o najnowsze osiągnięcia technologiczne w dziedzinie projektowania i inżynierii. Dodanie serii XT do gamy produktów Hyster® zwiększa wybór oferowany przedsiębiorcom i daje im szansę na określenie wózka, który spełnia ich wymagania operacyjne i jest dostosowany do ich budżetu – mówi David Rowell.
Zakład obsypany nagrodami
Dążenie do utrzymania jakości w Craigavon zostało docenione przyznaniem fabryce wielu różnych nagród. W 2015 r. zakład otrzymał certyfikat ISO 50001 w związku z jego zaangażowaniem na rzecz efektywności energetycznej oraz rozwoju systemów zarządzania energią. Zakład został także wyróżniony prestiżową nagrodą ROSPA Gold Award for Health and Safety w dziedzinie poprawy bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników.
Innymi, zdobytymi w niedawnym czasie osiągnięciami są nagroda Investors in People Gold Award za efektywne zarządzani ludźmi, akredytacja OHSAS 18001 w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także tytuł „Najlepszego miejsca pracy”, przyznany w ramach organizowanego przez dziennik The Irish News konkursu The Irish News Workplace & Employment Awards 2013.
Wysokie standardy jakości obowiązujące w fabryce w Craigavon zostały także potwierdzone poprzez przyznanie jej prestiżowej nagrody Northern Ireland Quality Award 2011 (EFQM).
Ponadto w 2013 roku, za swoją pracę na rzecz przemysłu w Irlandii Północnej Alanowi Little przyznano odznaczenie Orderu Imperium Brytyjskiego.
W listopadzie 2012 r. wizytę w fabryce w Craigavon złożył premier Wielkiej Brytanii David Cameron, który zwrócił uwagę na wielką rolę, jaką odgrywają tego typu duże przedsiębiorstwa produkcyjne, umożliwiające Wielkiej Brytanii konkurowanie z innymi państwami i odnoszenie sukcesów w tym,, co określił „globalnym wyścigiem”.
Dla przyszłych pokoleń
Wszystkim zachodzącym na przestrzeni 35 lat przemian fabryce towarzyszy wielu pracowników, związanych z nią od dziesięcioleci. Trzydziestu trzech członków obecnego zespołu pracuje w zakładzie od pierwszego roku jego funkcjonowania.
W ramach świętowania tych 35 udanych lat działalności, w pobliżu starego, dobrze zachowanego dębu, który rósł na terenie fabryki zanim ona tam powstała, postanowiono posadzić w tym roku kolejne pamiątkowe drzewo.
– Szczycimy się 35-letnią historią, ale, co równie ważne, chcemy także zasiać ziarno pod dalszy, zrównoważony rozwój w przyszłości – mówi Alan Little.