Modułowy transporter KAMAG do przewozu dóbr kulturowych

Modułowy transporter KAMAG, oraz ich specjalne przygotowanie, umożliwiły zrealizowanie 100 tonowego transportu.

Firma Sarens transportuje unikatowe, liczące 4500 lat dobro kultury. Niezwykłe połączenie know-how ekspertów ds. towarów ciężkich z firmy Sarens, 80-tonowa klatka stalowa, wydajne transportery modułowe K24 i K25 firmy KAMAG  sprawiło, że słoneczna barka mimo bardzo trudnej trasy, bezpiecznie dotarła do celu.

Modułowy transporter KAMAG – transport Statku Cheopsa

Statek faraona Cheopsa musiał pokonać dziesięć kilometrów z Muzeum Łodzi Khufu do do nowej siedziby, w Wielkim Muzeum Egipskim w Kairze. Wymiary pochówku z piramidy Cheopsa nie powodowały praktycznie żadnych problemów podczas transportu. Przemieszczenie pojazdu o długości 43,6 m, szerokości 6 m i masie 20 ton nie stanowi zwykle trudności dla przewoźników. Jednak to kruchość liczącej 4500 lat barki słonecznej stanowiła w tym przypadku gwóźdź programu.

Ponadto trasa miała nachylenie do trzech procent. Aby nie uszkodzić doskonale zachowanego statku, który według legendy miał zabrać duszę zmarłego faraona do zaświatów poprzez pierwotny ocean, nie wolno było go w żadnym wypadku przechylać.

80-tonowa stalowa klatka zabezpiecza unikatowy statek przed uszkodzeniem

Ze względu na wyjątkowość barki, do jej zabezpieczenia zatrudniono wyłącznie doświadczonych ekspertów. Firma Sarens, wieloletni klient firmy KAMAG Transporttechnik.  Spółki zależnej grupy Transporter Industry International Group (TII Group) z siedzibą w Heilbronn. Jest przedsiębiorstwem, które naprawdę rozumie takie przedsięwzięcia.

Eksperci belgijskiego operatora logistycznego zajmującego się transportem ciężkich ładunków, umieścili statek w specjalnie zaprojektowanej stalowej klatce ważącej 80 ton. Następnie miała on zostać umieszczona na samojezdnych transporterach modułowych firmy KAMAG. Tak zwanych transporterach SPMT (Self Propelled Modular Transporters).  Ponadto firma Sarens wykonała stalowy most o długości 52 metrów.

Dwanaście wózków osiowych K24 umożliwiło początkowo precyzyjne manewrowanie pod łodzią. By moc później swobodnie ją podnieść.  Następnie specjaliści z firmy Sarens manewrowali łodzią z muzeum na transporterach modułowych K24. To wszystko działo się przez wąski otwór w ścianie muzeum. Ponadto, który zapewniał tylko kilka centymetrów tolerancji. Następnie umieścili dwanaście wózków osiowych K24 na dwunastu wózkach osiowych K25 SPE.

Dwanaście wózków osiowych KAMAG ułożonych w dwóch rzędach dla uzyskania idealnej równowagi

Ułożenie linii wózków osiowych K24 i K25 odpowiednio jedna nad drugą umożliwiło utrzymanie statku w stalowej klatce przez cały czas w pozycji dokładnie poziomej. W efekcie firma Sarens dwukrotnie wykorzystała i tak już wysoką kompensację osi hydraulicznie wspomaganych osi wahadłowych transportera modułowego. W ten sposób zabezpieczona „łódź solarna” dotarła bezpiecznie do Wielkiego Muzeum Egipskiego.

Kamag K25

Transport zabytkowych dóbr kultury ma w Grupie TII długą tradycję

Cenne historycznie transporty z wykorzystaniem pojazdów Grupy TII, do której należą marki SCHEUERLE i KAMAG, mają długą tradycję. SCHEUERLE były używane w Egipcie już w latach 60. ubiegłego wieku. Wówczas w spektakularny sposób udało się uratować liczącą ponad 3200 lat świątynię Abu Simbel przed stale podnoszącym się poziomem wody podczas budowy Tamy Asuańskiej.

Sarens przewiózł także klasztor o masie 2600 ton w jednym kawałku

Firma Sarens przetransportowała również zabytkowy budynek klasztoru w Chinach w jednym kawałku na 120 osiowych wózkach z grupy TII. Budynek, na którego stan wyraźnie wpłynęły przez warunki pogodowe, mógł zostać uszkodzony przez najmniejsze wahania podczas transportu. Również w tym przypadku transport o masie 2600 ton musiał bezpiecznie pokonywać strome wzniesienia.

Spółki zależne Grupy TII zapisały się w historii na dwa sposoby. Już od ponad sześciu dekad transportują na całym świecie dobra kultury za pomocą swoich ciężkich transporterów, przewożąc budynki kulturalne i dzieła sztuki o światowym znaczeniu historycznym.