70weare

5 sierpnia 1908 r. Sterowiec LZ 4 zbudowany przez hrabiego Ferdynanda von Zeppelin stanął w płomieniach na równinach Filderstadt (dziś znany jako Stuttgart-Echterdingen) po tym, jak został zerwany z cum z powodu pogody i wodoru w kadłubie, który zapalił się z powodu wyładowań elektrostatycznych. „Jestem skazany na śmierć” – rzekomo powiedział hrabia, gdy zobaczył wrak. Ale tragedia sterowca była postrzegana przez ludność, jako tragedia narodowa. Niemcy zgromadzili dla hrabiego 6,25 miliona złotych marek, aby wesprzeć jego pomysłowość i ducha przedsiębiorczości – tak zwany „Fundusz Zeppelina Narodu Niemieckiego”. Fundacja Zeppelin, która istnieje do dziś, oraz Luftschiffbau Zeppelin GmbH („Airship Travel Corporation”) zostały utworzone, a dzięki tym darowiznom zbudowano nowy sterowiec zeppelin.

LZ 4 Which burst into flames in 1908.© Archives of airships Zeppelin GmbH

Inne firmy, takie jak Maybach Motorenbau GmbH, ZF Friedrichshafen AG i Dornier GmbH, następnie wywodzą się z Fundacji Zeppelin. Obecna grupa Zeppelin została założona w Friedrichshafen w 1950 roku w hołdzie ducha przedsiębiorczości hrabiego.