- Manitowoc wprowadza na rynek dwa nowe hybrydowe żurawie szosowo-terenowe Grove. Jeden z modeli, GMK5150XLe, będzie główną atrakcją stoiska producenta podczas targów bauma 2025 w Monachium, Niemcy.
- Nowe żurawie łączą w pełni zelektryfikowaną nadbudowę z jedną z najpopularniejszych pięcioosiowych konstrukcji podwozi marki Grove. Dzięki czemu zapewniają czystszą i bardziej wydajną pracę.
- Maszyny te mogą pracować nawet przez cały dzień w trybie bezemisyjnym, jednocześnie zachowując wszystkie atuty żurawi o dużym zasięgu.
Stoisko Manitowoc (FS.1202/2) na bauma 2025 będzie emanować elektryzującą atmosferą, gdy firma zaprezentuje swoje pierwsze w historii hybrydowe żurawie szosowo-terenowe typu Plug-in. Modele Grove GMK5150L-1e oraz GMK5150XLe stanowią rozwinięcie technologii, która trzy lata temu wzbudziła duże zainteresowanie podczas premiery koncepcyjnego modelu GMK4100L-2 Hybrid.
Nowa generacja żurawi hybrydowych – GMK5150L-1e i GMK5150XLe
Nowe modele łączą w pełni zelektryfikowaną nadbudowę z jednym z najbardziej popularnych, pięcioosiowych podwozi Grove, oferując bardziej ekologiczną i wydajną pracę. Operatorzy mogą liczyć na całodzienną pracę bez emisji spalin, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej funkcjonalności żurawi o długim wysięgniku.
Na stoisku Manitowoc (FS.1202/2) będzie panować elektryzująca atmosfera, gdyż firma zaprezentuje swoje pierwsze w historii hybrydowe żurawie szosowo-terenowe Plug-in Hybrid: Grove GMK5150L-1e oraz GMK5150XLe. Model GMK5150XLe, podobnie jak jego bliźniacza wersja, bazuje na technologii, która wzbudziła duże zainteresowanie klientów trzy lata temu przy premierze koncepcyjnego modelu GMK4100L-2 Hybrid.
Nowe żurawie zachowują sprawdzone parametry modeli GMK5150L-1 i GMK5150XL o udźwigu 150 ton, ale zyskują nową, w pełni elektryczną nadbudowę. Rezultatem są bardziej wydajne, cichsze i przyjazne dla środowiska operacje podnoszenia.
Innowacyjny system zasilania
Serce nowych żurawi stanowi akumulator o pojemności około 180 kWh, umożliwiający całodzienną pracę w trybie taxi crane. Akumulator można ładować zarówno z sieci (przy użyciu zasilania AC lub DC). Jak i za pomocą zintegrowanego z podwoziem generatora o mocy 170 kW. Pozwala to na doładowywanie w trakcie jazdy i eliminuje obawy związane z dostępnością infrastruktury ładowania. Co więcej, żurawie mogą być eksploatowane podczas ładowania, o ile na placu budowy istnieje odpowiednia infrastruktura.
Dzięki pojemnemu akumulatorowi żurawie mogą pracować bezemisyjnie przez około 5 godzin. Gdy są podłączone do sieci, czas operacji może wydłużyć się do 20 godzin, bez kompromisów w zakresie prędkości czy udźwigu. To znacznie więcej niż potrzeba dla 150-tonowego żurawia taxi crane. Po zakończeniu pracy akumulatory mogą być ładowane w trakcie powrotu na bazę, zapewniając pełną gotowość na kolejny dzień.
Ekologiczne i wydajne rozwiązanie
„Nowe żurawie Plug-in Hybrid zapewniają bardziej zrównoważone podnoszenie i pomagają operatorom realizować cele środowiskowe. Mogą dojeżdżać na plac budowy, wykorzystując paliwo HVO do napędzania wydajnego silnika Mercedes-Benz, co redukuje emisję dwutlenku węgla nawet o 90%, jednocześnie ładując akumulatory. Następnie mogą pracować, korzystając z czystej energii elektrycznej. Co więcej, emisja hałasu jest znacznie niższa, co stanowi ogromną zaletę w centrach miast” – powiedział Florian Peters, starszy menedżer produktu ds. żurawi terenowych w Manitowoc.
Niezmienna moc i niezawodność
Warto podkreślić, że zastosowanie bardziej ekologicznego źródła energii nie wpływa na parametry podnoszenia. Strukturalnie, 60-metrowy główny wysięgnik w modelu Grove GMK5150L-1e i 68,7-metrowy w GMK5150XLe są identyczne jak w wersjach z silnikiem Diesla, podobnie jak wykresy obciążenia. Oznacza to, że żurawie bez wysiłku poradzą sobie z codziennymi zadaniami.
Układ napędowy pozostał niezmieniony, co oznacza, że wciąż dostępny jest niezawodny system zawieszenia MEGATRAK® z hamulcami tarczowymi. Do dyspozycji operatorów jest również efektywny system sterowania Crane Control System (CCS). Z trybem konfiguratora wysięgnika oraz elastyczny system pozycjonowania podpór MAXbase™.
„Wiele miast i zakładów przemysłowych wprowadza coraz bardziej rygorystyczne wymagania środowiskowe dotyczące maszyn. Dlatego musimy oferować klientom rozwiązania, które pomagają im osiągać cele biznesowe i ekologiczne. Spodziewamy się dużego zainteresowania tymi hybrydowymi żurawiami i z niecierpliwością czekamy na premierę GMK5150XLe na targach bauma 2025” – dodał Florian Peters.