Modułowa konstrukcja i zoptymalizowana masa nowy pokład boczny STB 320 firmy TII SCHEUERLE został opracowany z myślą o maksymalnych obciążeniach w trudnych warunkach infrastrukturalnych

Nowy kamień milowy w transporcie ciężkim: platforma boczna STB 320, opracowana przez firmę TII SCHEUERLE we współpracy z firmą transportową Spedition Kübler, pomyślnie zakończyła swój pierwszy przejazd. Maszyna została wykorzystana do przewozu 285-tonowego transformatora dla operatora sieci przesyłowej TransnetBW.

Wieczorem 9 lipca 2025 roku, około godziny 19:00, rozpoczęto wyjątkową operację transportową w pobliżu towarowej stacji kolejowej w Offenburgu. Celem przejazdu była stacja elektroenergetyczna Offenburg-Weier, oddalona o około 10 kilometrów. Stacja ta jest modernizowana w ramach rozbudowy sieci przesyłowej w południowo-zachodnich Niemczech – do obsługi wyższego poziomu napięcia. STB 320 pokonał wymagającą trasę w ciągu około trzech godzin, mierząc się m.in. z newralgicznymi przeprawami mostowymi, ciasnymi rondami oraz złożoną organizacją ruchu miejskiego.

Osiągi na zakrętach SCHEUERLE STB 320 wykazuje doskonałą zwrotność, nawet na ciasnych zakrętach

Osiągi na zakrętach SCHEUERLE STB 320 wykazuje doskonałą zwrotność, nawet na ciasnych zakrętach.

Dedykowany do transportu transformatorów – zoptymalizowany pod kątem infrastruktury krytycznej

STB 320 został opracowany specjalnie z myślą o przewozie najcięższych transformatorów. Priorytetem było stworzenie modularnego, zoptymalizowanego wagowo systemu transportowego, który zapewni maksymalne bezpieczeństwo i nośność, nawet w najtrudniejszych warunkach infrastrukturalnych. Projekt powstał w ścisłej współpracy z firmą Kübler Spedition, wieloletnim użytkownikiem rozwiązań TII, i został w pełni dostosowany do wymagań stawianych przez transformację energetyczną i modernizację sieci przesyłowych.

Szczególnym wyzwaniem na trasie przejazdu były dwa obiekty mostowe – w tym blisko 80-metrowy most wspornikowy nad rzeką Kinzig. Konwencjonalne pojazdy nie spełniłyby w tym przypadku wymagań dotyczących dopuszczalnego obciążenia statycznego. Jednak zredukowana masa własna STB 320 oraz elastyczna konfiguracja osi umożliwiły bezpieczne pokonanie mostu – co stanowiło jednoznaczny dowód na wysoki poziom zaawansowania technicznego konstrukcji.

TIISCHEUERLE-STB320-pierwszy transport-lipiec 2025

TIISCHEUERLE-STB320-pierwszy transport-lipiec 2025.

Precyzja w ruchu

Już podczas załadunku transformatora na stacji kolejowej widoczna była technologiczna dojrzałość nowej platformy. Dzięki hydraulicznie regulowanym belkom pomocniczym, STB 320 mógł być pozycjonowany z dokładnością do milimetra. W trakcie całej trasy pojazd imponował znakomitą zwrotnością i adaptacyjnością – w tym możliwością podnoszenia i opuszczania ładunku w celu przejazdu pod kładką dla pieszych oraz przeskakiwania nad wysokimi wysepkami drogowych.Na miejscu docelowym transformator został precyzyjnie opuszczony na przygotowane fundamenty z wykorzystaniem pokładowej hydrauliki – szybko, bezpiecznie i bez potrzeby angażowania dodatkowego sprzętu dźwigowego.

STB 320 z powodzeniem pokonuje trasę przez Offenburg, w tym kilka wąskich gardeł związanych z infrastrukturą

STB 320 z powodzeniem pokonuje trasę przez Offenburg, w tym kilka wąskich gardeł związanych z infrastrukturą.

Realne wsparcie transformacji energetycznej

Debiut STB 320 stanowi wyraźny dowód na to, że nowoczesna technologia transportowa może aktywnie wspierać realizację programu transformacji energetycznej. W obliczu rosnących wymagań w zakresie rozbudowy sieci i instalacji energetycznych, platforma STB 320 oferuje perspektywiczne rozwiązanie dla transportu transformatorów w trudnych warunkach terenowych i infrastrukturalnych.

„Dzięki STB 320 dysponujemy rozwiązaniem transportowym doskonale dopasowanym do współczesnych wymagań w zakresie przewozu transformatorów. Połączenie wysokiej ładowności, niskich nacisków osiowych oraz elastycznych możliwości zastosowania otwiera przed nami zupełnie nowe scenariusze transportowe – zwłaszcza w lokalizacjach wrażliwych infrastrukturalnie. Udany pierwszy przejazd pokazał, że jesteśmy doskonale przygotowani na przyszłe wyzwania.”

– podsumował zespół Kübler Spedition.

Wieczorny transport transformatora przebiega zgodnie z planem. Po przejechaniu około dziesięciu kilometrów przez tereny miejskie transformator dociera do podstacji

Wieczorny transport transformatora przebiega zgodnie z planem. Po przejechaniu około dziesięciu kilometrów przez tereny miejskie transformator dociera do podstacji.

Całkowita długość około 80 metrów widok z lotu ptaka podkreśla wymiary transportu i precyzyjną koordynację wszystkich zaangażowanych elementów

Całkowita długość około 80 metrów widok z lotu ptaka podkreśla wymiary transportu i precyzyjną koordynację wszystkich zaangażowanych elementów.